Visie & Beleidsplein
Gender in beweging
pedagogiek en sekse in de lichamelijke opvoeding van de twintigste eeuw
Essen, M. van (1999). Gender in beweging: pedagogiek en sekse in de lichamelijke opvoeding van de twintigste eeuw. Groningen: Rijksuniversiteit Groningen.
Rede, uitgesproken op 14 december 1999 bij de aanvaarding van het ambt van bijzonder hoogleraar genderstudies vanwege de Stichting Groninger Universiteitsfonds. Deze rede gaat over mannelijkheid en vrouwelijkheid in de lichamelijke opvoeding van de twintigste eeuw of, refererend aan de titel ervan, over hoe gender beweegt in het Nederlandse bewegingsonderwijs. De sekseverschillen werden in het Interbellum heel anders vertaald dan in de jaren negentig. Toen stond men een verschillend leerplan en het versterken van het vrouwelijke voor, nu een uniform leerplan en het afzwakken van genderspecifiek gedrag. Of, korter geformuleerd, toen beklemtoonde men het verschil, nu de gelijkheid tussen de seksen.
Uitgever(s): Rijksuniversiteit Groningen,
Auteur(s)
Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.
Mineke van EssenTags van dit artikel
Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.
bewegingsonderwijsgender
geschiedenis
lezingen