Visie & Beleidsplein

Coëducatieve lessen lichamelijke opvoeding in het lager beroepsonderwijs

Prinssen, J.C.C., & Bruin, E. (1989). Coëducatieve lessen lichamelijke opvoeding in het lager beroepsonderwijs. Nijmegen: Instituut voor Toegepaste Sociale Wetenschappen.

Op veel scholen voor voortgezet onderwijs is het een al lang bestand en aanvaard verschijnsel, dat lessen in een groot aantal vakken coëducatief worden gegeven, in de betekenis van gemengd. De keuze voor coëducatie in het vak LO is niet voor ieder in het voortgezet onderwijs vanzelfsprekend. Een deel van de belangrijkste actoren, de docenten en de leerlingen, aanvaardt de consequenties van de gemengde LO-les niet van harte. Onderzoek naar coëducatie en emancipatie in het voortgezet onderwijs wees er op, dat het lager beroepsonderwijs relatief gezien de meeste problemen leek te moeten verwerken bij het nastreven van coëducatie, en dan met name in het vak lichamelijke opvoeding. In opdracht van het Instituut voor Onderzoek van het Onderwijs (SVO) heeft het Instituut voor Toegepaste Sociale Wetenschappen (ITS) hier verder onderzoek naar gedaan. Uit het onderzoek bleek dat er wat betreft emancipatie meer werd ingezet op het gelijktrekken van prestaties, waardoor verschillen juist werden benadrukt tussen de seksen. Volgens het ITS zou tijdens lessen lichamelijke opvoeding meer moeten worden ingezet op het verruimen van de opvattingen en de ervaringen van leerlingen, als een vorm van opvoeding.

Uitgever(s): Instituut voor Toegepaste Sociale Wetenschappen,

Auteur(s)

Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.

Jan Prinssen
Erna Bruin

Tags van dit artikel

Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.

bewegingsonderwijs
emancipatie
onderwijsgevenden
onderzoeken