Visie & Beleidsplein

"Als ze maar lekker bezig zijn..."

een onderzoek naar lespraktijk en vakopvattingen van docenten lichamelijke opvoeding die werkzaam zijn in de bovenbouw havo/vwo

Nienhuis, J., & Stam, G. (1993). "Als ze maar lekker bezig zijn...": een onderzoek naar lespraktijk en vakopvattingen van docenten lichamelijke opvoeding die werkzaam zijn in de bovenbouw havo/vwo. Utrecht: Universiteit van Utrecht, faculteit der Sociale Wetenschappen.

Dit onderzoek geeft antwoord op de volgende vraag: Wat is de inhoud van de lessen lichamelijke opvoeding in de bovenbouw van het havo/vwo, waarom geeft de leraar deze inhoud aan de lessen en waarom doet hij dat op deze manier?

Dit wordt gedaan door het beantwoorden van de volgende deelvragen:

  • Welke maatschappelijke ontwikkelingen hebben invloed (gehad) op het onderwijs in het algemeen en op de lichamelijke opvoeding in het bijzonder?;
  • Welke vakconcepten zijn er in de wereld van de lichamelijke opvoeding en welke zijn het meest representatief voor de Nederlandse situatie na 1950?;
  • Op welke wijze zijn deze concepten tot stand gekomen?;
  • Welke ontwikkeling is er waar te nemen in het vakconceptuele denken in de periode van 1950 tot 1990 en eventueel tot welk toekomstbeeld leidt deze ontwikkeling?;
  • Hoe ziet de lespraktijk eruit van docenten, die lesgeven aan de bovenbouw van het havo/vwo?;
  • Welke vakconcepten hangen ze aan?;
  • Welke knelpunten doen zich voor bij het adequaat toepassen van een vakconcept in de lespraktijk?

Uitgever(s): Universiteit van Utrecht, faculteit der Sociale Wetenschappen,

Auteur(s)

Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.

Jacob Nienhuis
Gerard Stam

Tags van dit artikel

Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.

beleving
bewegingsonderwijs
onderwijsgevenden
voortgezet onderwijs