Visie & Beleidsplein
Visies op talentontwikkeling
talenten over hun trainer(s) en relaties met ouders en school
factsheet
Reijgersberg, N., & Elling, A. (2013). Visies op talentontwikkeling: talenten over hun trainer(s) en relaties met ouders en school, factsheet. Utrecht: Mulier Instituut.
De data van deze factsheet zijn afkomstig uit de 3-meting van het topsportklimaat in Nederland (zie Van Bottenburg e.a., 2012). Talenten met een internationale of nationale talentstatus (IT- of NT-status) maakten dat jaar voor het eerst deel uit van de topsportklimaatmeting. De vragenlijst werd ingevuld door 467 talenten tussen de 12 en 23 jaar (responspercentage 36%). Het niveau van de trainer van de sportbond werd door talenten vaker als goed beoordeeld (58%) dan het niveau van de trainer bij de sportvereniging (48%). Opvallend is dat talenten die het meest samenwerken met een privétrainer over het algemeen het meest positief oordelen. Bijna driekwart van de ondervraagde talenten van 12-19 jaar geeft aan dat de trainer regelmatig contact heeft met hun ouders. Vrijwel alle talenten geven aan dat hun ouders het belangrijk vinden dat ze hun best doen op school. Driekwart van alle talenten stelt dat hun trainer het belangrijk vindt dat ze het ook goed doen op school. Volgens de talenten is er slechts in geringe mate contact tussen trainers en school. 17 procent van de talenten geeft aan dat de trainer regelmatig contact heeft met de school. Trainers van sportbonden hebben volgens talenten het vaakst contact (25%). Bijna een derde van de talenten is het eens met de stelling dat hun trainer alleen aandacht heeft voor hun sportprestaties.
Uitgever(s): Mulier Instituut,
Download(s)
Visies op talentontwikkeling : talenten over hun trainer(s) en relaties met ouders en school : factsheet
Download PDFAuteur(s)
Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.
Niels ReijgersbergAgnes Elling
Tags van dit artikel
Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.
onderwijsouders
talenten
talentontwikkeling
trainers