Visie & Beleidsplein

De bazooka versus de architect

de effecten van consumptie van voetbalmedia op de bewuste en onbewuste stereotiepe associaties met donkere en blanke voetballers

Ooijen, T. van (2014). De bazooka versus de architect: de effecten van consumptie van voetbalmedia op de bewuste en onbewuste stereotiepe associaties met donkere en blanke voetballers. Nijmegen: Radboud Universiteit Nijmegen.

Eerdere inhoudsanalyses hebben meermalen laten zien dat sportprogramma's raciale stereotypen bevatten, waarbij fysieke kwaliteiten vooral worden toegekend aan donkere sporters en mentale kwaliteiten aan blanke sporters. Met een survey-onderzoek is nagegaan of de consumptie van voetbalgerelateerde media van invloed is op de bewuste en onbewuste stereotiepe associaties met donkere en blanke voetballers. Met behulp van een Impliciete Associatie Test en vragenlijst zijn er positieve effecten gevonden van de hoeveelheid sportprogrammering waaraan de deelnemers worden blootgesteld op het bezit van impliciete en expliciete raciale stereotiepe associaties. Mensen die meer voetbalgerelateerde media consumeren hebben dus meer bewuste en onbewuste vooroordelen over de mentale en fysieke kwaliteiten van donkere en blanke voetballers. Daarnaast blijkt het effect van mediaconsumptie op de onbewuste raciale vooroordelen vooral te gelden bij oudere mensen. Bovendien laat de analyse zien dat voetbalgerelateerde inhoud op het internet de beste voorspeller is voor de onbewuste stereotiepe associaties en dat live wedstrijden de beste voorspeller is voor de bewuste stereotiepe associaties met donkere en blanke voetballers. De bevindingen van de studie worden bediscussieerd met het oog op de rol van programmamakers, commentatoren en journalisten, en de invloed die ze kunnen uitoefenen op het publiek.

Uitgever(s): Radboud Universiteit Nijmegen,

Download(s)

De bazooka versus de architect : de effecten van consumptie van voetbalmedia op de bewuste en onbewuste stereotiepe associaties met donkere en blanke voetballers

Download PDF

Auteur(s)

Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.

Tom van Ooijen

Tags van dit artikel

Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.

media
scripties
voetbal