Visie & Beleidsplein

Een vakleerkracht voor bewegingsonderwijs?

de keuzes van schoolleiders voor de leerkracht in het bewegingsonderwijs op basisscholen

Heijs, L. (2014). Een vakleerkracht voor bewegingsonderwijs?: de keuzes van schoolleiders voor de leerkracht in het bewegingsonderwijs op basisscholen. Utrecht: Universiteit Utrecht.

De laatste jaren klinkt steeds meer de roep naar vakleerkrachten in het bewegingsonderwijs op basisscholen, vanuit zowel de overheid, media als andere belanghebbende. Uit onderzoek blijkt dat 49 procent van de basisscholen geen vakleerkracht voor het bewegingsonderwijs inzet (Reijgersberg et al., 2013). Een oorzaak die hiervoor wordt gegeven is doordat scholen grotendeels autonoom zijn, zij zelf beleidskeuzes kunnen maken over het al dan niet inzetten van een vakleerkracht. In dit onderzoek is nagegaan wat de keuze voor het in dienst nemen van een vakleerkracht beïnvloedt. De onderzoeksvraag die in dit onderzoek centraal staat is: hoe verloopt het besluitvormingsproces bij basisscholen om wel of niet een vakleerkracht bewegingsonderwijs in te zetten? De onderzoeksvraag is beantwoord door middel van een literatuuronderzoek en interviews.

Uitgever(s): Universiteit Utrecht,

Download(s)

Een vakleerkracht voor bewegingsonderwijs? : de keuzes van schoolleiders voor de leerkracht in het bewegingsonderwijs op basisscholen

Download PDF

Auteur(s)

Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.

Lotte Heijs

Tags van dit artikel

Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.

bewegingsonderwijs
leiderschap
onderwijsgevenden
primair onderwijs
scripties