Visie & Beleidsplein
Internationale loket.nl Warandeloop Tilburg
bezoekers- en deelnemersprofiel, waardering, sociale impact, economische impact en mediawaarde
Heuvel, M. van den (2014). Internationale loket.nl Warandeloop Tilburg: bezoekers- en deelnemersprofiel, waardering, sociale impact, economische impact en mediawaarde. Tilburg: Fontys Economische Hogeschool Tilburg.
Op 23 en 24 november vond de 55e editie plaats van de Internationale loket.nl Warandeloop Tilburg in de Oude Warande in Tilburg. De Warandeloop is een begrip geworden in de (internationale) crosswereld en trekt veel goede lopers zoals dit jaar de tot Nederlandse genaturaliseerde loopster Sifan Hassan. De organisatie en het lectoraat Sportbusiness van de Fontys Economische Hogeschool Tilburg besloten samen tot een onderzoek naar het profiel, de waardering en de sociale, economische en promotionele impact van de Warandeloop. Dit onderzoek is uitgevoerd samen met vierdejaars studenten SPECO Sport & Marketing Management. Voor dit onderzoek is gebruik gemaakt van de richtlijnen van de Werkgroep Evaluatie Sportevenementen (WESP). Uit het onderzoek blijkt dat van de bezoekers en deelnemers, meer mannen dan vrouwen, het merendeel (rond 60%) afkomstig was van buiten Tilburg. De Warandeloop trekt vooral deelnemers vanuit het hele land. De waardering voor het evenement is hoog; de bezoekers waarderen de sfeer van het evenement en het evenement als geheel met een 7,8 terwijl de deelnemers met respectievelijk 8,1 en 7,9 een nog iets hogere score laten zien. De tevredenheid van de deelnemers over de organisatie was dit jaar hoger dan vorig jaar.
Uitgever(s): Fontys Economische Hogeschool Tilburg,
Download(s)
Internationale loket.nl Warandeloop Tilburg : bezoekers- en deelnemersprofiel, waardering, sociale impact, economische impact en mediawaarde
Download PDFAuteur(s)
Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.
Mark van den HeuvelTags van dit artikel
Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.
bezoekerseconomie
effectmeting
hardlopen
maatschappelijke effecten
onderzoeken
sporters
sportevenementen