Visie & Beleidsplein
Outdoor Gelderland 2014
economische impact en bezoekersprofiel
Janssen, L., & Kock, J. (2014). Outdoor Gelderland 2014: economische impact en bezoekersprofiel. Arnhem: Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN).
Van 4 tot en met 9 juni 2014 werd de tiende editie van Outdoor Gelderland gehouden op Sportcentrum Papendal in Arnhem. Dit evenement werd door de EQ International georganiseerd. Outdoor Gelderland trok in totaal zo'n 13.334 bezoekers die, verspreid over zes wedstrijddagen, goed waren voor ruim 26.000 afzonderlijke dagbezoeken. Zo'n 60 procent van de toeschouwers kwam uit Gelderland, terwijl 8 procent afkomstig was uit het buitenland. De gemiddelde leeftijd van de bezoekers was met 42 jaar gemiddeld te noemen. Hbo-opgeleiden vormden de grootste groep bezoekers. De toeschouwers gaven gemiddeld iets meer dan 25 euro per persoon uit, voornamelijk aan eten en drinken en 'overige bestedingen'. Van de bezoekers verbleef 20 procent voor het evenement minimaal één nacht buiten het eigen huis, waarvan 20 procent op een camping of bungalowpark en 41 procent bij vrienden of familie. Het evenement kreeg een gemiddeld waarderingscijfer van 7,6 van de bezoekers. De totale economische impact van Outdoor Gelderland voor de provincie Gelderland is 699.000 euro. Verreweg de grootste bijdrage, 85 procent, aan de economische impact komt van de bezoekers. De deelnemersbestedingen bedroegen ongeveer 61.000 euro. Aan overnachtingen in Gelderland is door bezoekers en deelnemers samen 138.000 euro besteed. De netto bijdrage vanuit de organisatie aan de Gelderse economie is met 46.000 euro ook positief.
Uitgever(s): Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN),
Auteur(s)
Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.
Luuk JanssenJoost Kock
Tags van dit artikel
Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.
bezoekerseconomie
effectmeting
onderzoeken
paardensporten
sportevenementen