Visie & Beleidsplein
Scholten Awater Zevenheuvelenloop 2013
economische impact en bezoekersprofiel
Boer, W.I.J. de (2013). Scholten Awater Zevenheuvelenloop 2013: economische impact en bezoekersprofiel. Arnhem: Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN).
Op 17 november 2013 werd voor de dertigste maal de Scholten Awater Zevenheuvelenloop gehouden in Nijmegen. Deze jubileumeditie van dit hardloopevenement kende een primeur met de Zevenheuvelennacht op 16 november, waarbij een 5- en een 10-kilometerloop was georganiseerd. In dit rapport is gekeken naar het bezoekersprofiel en de economische impact van het gehele Zevenheuvelenweekend. Er kwamen in totaal naar schatting 29.700 bezoekers op de twee Zevenheuvelendagen naar het evenement. Zij waren goed voor in totaal circa 35.000 afzonderlijke dagbezoeken. De totale economische impact van Zevenheuvelenloop 2013 voor de provincie Gelderland bedraagt naar schatting zo'n 1,5 miljoen euro. De grootste bijdrage komt door de netto bestedingen van de organisatie, op de voet gevolgd door de additionele uitgaven van deelnemers. In vergelijking met 2010 is de economische impact twee ton hoger en ook de waardering van bezoekers valt met een 7,9 hoger uit dan drie jaar geleden. Tot slot is de tevredenheid (96%) over het tweedaagse karakter van evenement hoog.
Uitgever(s): Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN),
Auteur(s)
Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.
Willem de BoerTags van dit artikel
Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.
bezoekerseconomie
effectmeting
hardlopen
onderzoeken
sportevenementen