Visie & Beleidsplein
Giro d'Italia in Amsterdam
economische impact en beleving
Meerwaarde, Sport2B, & Hogeschool van Amsterdam (2010). Giro d'Italia in Amsterdam: economische impact en beleving. Amsterdam: Meerwaarde.
Van vrijdag 7 tot en met maandag 10 mei 2010 ontving Amsterdam de Giro d'Italia. De drie etappes die (deels) in Amsterdam plaatsvonden, hebben de hoofdstad in totaal 209.000 bezoeken opgeleverd. Het zwaartepunt lag op de zaterdag, toen naar schatting 156.000 mensen langs het parcours stonden. De totale bruto bestedingsimpuls van de Giro bedroeg 10,8 miljoen euro. Na correctie voor bestedingen die de Amsterdamse Giro-organisatie buiten de regio heeft gedaan (bestedingsexport) resteert een netto additionele bestedingsimpuls van 9,5 miljoen euro. Naast deze bestedingseffecten heeft Amsterdam dankzij de Giro ook geprofiteerd van internationale media-aandacht en heeft zij met een scala aan side events een impuls kunnen geven aan haar sportstimuleringsambitie. Bezoekers gaven het evenement een 7,8; omwonenden een 6,7.
Uitgever(s): Meerwaarde, Sport2B, Hogeschool van Amsterdam,
Auteur(s)
Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.
MeerwaardeSport2B
Hogeschool van Amsterdam
Tags van dit artikel
Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.
bezoekerseconomie
effectmeting
topsportevenementen
wielrennen