Visie & Beleidsplein

Motor skill performance and sports participation in deaf elementary school children

Hartman, E., Visscher, C., & Houwen, S. (2011). Motor skill performance and sports participation in deaf elementary school children.

Beheersing van motorische vaardigheden is belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen en kan een belangrijke factor zijn bij het aanleren van een fysiek actieve levensstijl en sportparticipatie. Het doel van deze studie is om de motoriek van dove kinderen te onderzoeken alsmede de relatie met sportparticipatie. De onderzoekspopulatie bestond uit 42 dove kinderen met een hoorverlies van 80-120 dB van een instituut voor dove kinderen in het noorden van Nederland. Hun motorische vaardigheden zijn gemeten met de Movement Assessment Battery for Children (MABC) en een vragenlijst is gebruikt om hun sportparticipatie vast te stellen. De dove kinderen zijn significant vaker dan de norm 'at risk' voor motorische problemen of ze hadden afwijkende motoriek (score onder het 15e percentiel) op de onderdelen van de MABC: 62 procent (handvaardigheid), 52 procent (balvaardigheid) en 45 procent (balans). Drieënveertig procent van de kinderen nam deel aan georganiseerde sport. Deze kinderen hadden een betere score op balvaardigheid en dynamische balans dan kinderen die niet aan georganiseerde sport deelnamen. Dit onderzoek onderstreept het belang van het verbeteren van motorische vaardigheden van dove kinderen, wat een positieve bijdrage kan leveren aan hun sportparticipatie.

Uitgever(s): Human Kinetic Publishers,

Download(s)

Motor Skill Performance and Sports Participation in Deaf Elementary School Children

Download PDF

Auteur(s)

Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.

Esther Hartman
Chris Visscher
Suzanne Houwen

Tags van dit artikel

Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.

leerlingen
mensen met een auditieve beperking
motoriek
sportbeoefening