Visie & Beleidsplein

Topscore Amsterdam: binden en behouden van jongeren voor de sport

Naaktgeboren, N., & Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen (NISB) (2015). Topscore Amsterdam: binden en behouden van jongeren voor de sport.

De Nationale Sportweek wordt georganiseerd door NOC*NSF. Doel is om meer mensen kennis te laten maken met een sport die bij hen past en hen vervolgens hun weg naar de sportvereniging te laten vinden. Daarom zetten deze hele week honderden sportverenigingen, scholen, bedrijven en andere sportaanbieders hun deuren open en/of organiseren zij clinics, toernooien en demonstraties.

Zo kan iedereen – jong en oud, met of zonder beperking – kennismaken met (nieuwe) sporten en het plezier dat daaraan valt te beleven.

Praktijkvoorbeeld Topscore Amsterdam

Specifiek voor Amsterdamse jongeren in de leeftijd van 12-18 jaar hanteert het programma Topscore Amsterdam exact dezelfde doelstelling als de Nationale Sportweek. Via het naschoolse aanbod Topscore kunnen scholieren van hoofdzakelijk vmbo- en praktijkonderwijs kennismaken met ruim twintig verschillende takken van sport. Zijn zij enthousiast voor een sport, dan kunnen zij onder de noemer Topscore Plus vervolgens doorstromen naar een sportvereniging of andere sportaanbieder. Wat daarbij voor jongeren wel en niet werkt, komt aan de orde in een uitgebreid interview met programmamanager Diederik Fit van Sportservice Amsterdam.

Zie ook: Praktijkvoorbeeld Topscore Amsterdam (pdf)

Meer kennis over binden en behouden van jongeren

Jongeren vormen voor de Nederlandse sport een belangrijke, maar ook ingewikkelde doelgroep. Het blijkt niet eenvoudig om inactieve jongeren aan het sporten te krijgen en bij sportverenigingen haken veel jongeren tussen hun 12e en 18e af. Dat heeft onder andere te maken met toenemende studiedruk, bijbaantjes en nieuwe interesses, maar ook met de aantrekkelijkheid van het sportaanbod voor jongeren.

Om sportbonden, sportverenigingen, gemeenten, onderwijs en andere sportaanbieders te helpen en te inspireren, verzamelen NOC*NSF en NISB kennis op het gebied van het binden en behouden van jongeren. Naast praktijkvoorbeelden als dat van Topscore Amsterdam, gaat het daarbij om achtergrondinformatie en onderzoek waarmee iedereen die zich met sport en jongeren bezighoudt in de praktijk aan de slag kan. De beschikbare informatie wordt in de toekomst verder uitgebreid, op korte termijn onder andere met een uitgebreid overzicht van tips & tricks van ervaringsdeskundigen.

Uitgever(s): Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen (NISB),

Auteur(s)

Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.

Nelleke Naaktgeboren
Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen (NISB)

Tags van dit artikel

Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.

jongeren
klantenbehoud
ledenbinding
sportorganisaties