Visie & Beleidsplein

Bewegend leren is beter presteren

Blom, H., Mol, P., & Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen (NISB) (2015). Bewegend leren is beter presteren.

Kenniscentrum Sport focust al enige jaren op de risico's van zittend werk en op de kansen van dynamisch werken. De risico’s voor werknemers gelden echter ook voor kinderen. Die krijgen op school van jongs af aan zitten aangeleerd, vaak liefst ook nog stil. Kinderen in de leeftijd van 4-17 jaar zitten op een schooldag 8,1 uur, terwijl zij op een niet-schooldag maar 4,3 uur zitten (bron: TNO Bewegen in Nederland 2000-2013). De vraag is hoe gezond dit is. Gelukkig ontstaan steeds meer initiatieven om kinderen door middel van beweegvormen te laten leren. Onlangs bracht het vakblad Lichamelijke Opvoeding (nummer 2, 2015) daar nog een special over uit.

Kenniscentrum Sport verzamelt kennis en volgt projecten op het gebied van het tegengaan van langdurig zitten binnen het onderwijs. Het artikel ‘Bewegend leren is beter presteren’ over het experiment bij de Lea Dasbergschool is hier een eerste resultaat van.

Heeft u vragen over dit initiatief of kent u projecten die zich op hetzelfde thema richten? Neem dan contact op met Kenniscentrum Sport & Bewegen: info@kenniscentrumsportenbewegen.nl.

Uitgever(s): Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen (NISB),

Download(s)

‘Bewegend leren is beter presteren’: bewegen en leren op de Lea Dasbergschool te Arnhem

Download PDF

Auteur(s)

Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.

Hiske Blom
Peter-Jan Mol
Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen (NISB)

Tags van dit artikel

Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.

Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen
leerlingen
lichaamsbeweging
onderwijs
sedentair gedrag