Visie & Beleidsplein

De toekomst van vrouwen bij CE: Sportmarketing & Management

keuzeprocessen van (potentiële) vrouwelijke studenten

Streefkerk, K. (2014). De toekomst van vrouwen bij CE: Sportmarketing & Management: keuzeprocessen van (potentiële) vrouwelijke studenten. Groningen: Sport Management Institute.

In deze thesis is gepoogd antwoord te krijgen op de volgende centrale onderzoeksvraag: Welke factoren in het koopbeslissingsproces bepalen de keuze van een vrouw voor de opleiding CE: SportMarketing & Management? De voornaamste conclusies die uit het onderzoek kunnen worden getrokken zijn zowel intrinsieke als extrinsieke factoren en deze worden meegenomen in de aanbevelingen.

De belangrijkste keuzefactoren van een vrouw die invloed hebben op de keuze voor een opleiding zijn:

  1. Psychologische factoren en zelfeffectiviteit.
    Voor vrouwelijke scholieren en dus ook voor de opleiding CE: SportMarketing & Management is het van belang dat de vrouwen zichzelf graag willen ontwikkelen op het gebied van sport. Uit het onderzoek valt af te leiden dat de intrinsieke component bij de vrouw zelf ook ontwikkeld moet zijn vanuit drijfveren of passie voor sport;
  2. Sociale factoren. 
    De leeftijdscategorie van de meeste scholieren en studenten zorgt ervoor dat zij een keuze voorleggen aan vrienden en familie in de omgeving;
  3. Studieprofiel. 
    Uit het onderzoek van Hobéon blijkt dat 64 procent van de havo en vwo scholieren met een E&M profiel kiest voor een economisch gerelateerde vervolgopleiding;
  4. Imago. 
    Voor veel scholieren is het niet duidelijk of zij zich kunnen identificeren met het imago van de opleiding omdat zij vinden dat CE: SportMarketing & Management neigt naar een mannelijk imago;
  5. Rolmodellen. 
    Om vrouwelijke scholieren te motiveren voor CE: SportMarketing & Management is het doorslaggevend dat vrouwelijke studenten zichzelf kunnen identificeren met iemand die dezelfde kenmerken of ervaringen heeft. Dit kan door de inzet van vrouwelijke huidige studenten, docenten, maar ook door alumni of professionals uit één van de vier beroepenvelden.

Geconcludeerd kan worden dat meer focus op de vijf bovenstaande factoren ondersteuning biedt om een groei van het aantal vrouwen binnen de opleiding CE: SportMarketing & Management te kunnen realiseren.

Uitgever(s): Sport Management Institute,

Download(s)

De toekomst van vrouwen bij CE: Sportmarketing & Management : euzeprocessen van (potentiële) vrouwelijke studenten

Download PDF

Auteur(s)

Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.

Kiki Streefkerk

Tags van dit artikel

Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.

scripties
sportopleidingen
vrouwen