Visie & Beleidsplein

Beleving tijdens een sportevenement, door de ogen van de organisator

Hak, J. (2014). Beleving tijdens een sportevenement, door de ogen van de organisator. Utrecht: Universiteit Utrecht.

De centrale vraagstelling van deze scriptie luidt als volgt: Welke betekenissen kennen organisatoren van sportevenementen toe aan 'beleving' en hoe gaan organisatoren om met het creëren van beleving bij hun evenementen? Dit kwalitatieve onderzoek is gedaan door middel van semi-gestructureerde interviews, en foto-opvraging. De respondenten werd vooraf gevraagd om tijdens het interview een foto mee te nemen die voor hen beleving laat zien. Op deze manier werd vanuit een bottum-up methode op zoek gegaan naar de betekenisgeving van evenementorganisatoren. De resultaten komen op verschillende manieren overeen met de gevonden literatuur, maar er zijn ook verschillen. Zo is er geen overkoepelende definitie van beleving te ontdekken. Beleving blijkt dus erg afhankelijk van de context, oftewel het frame waarbinnen het evenement geplaatst wordt. Daarnaast is de mogelijke beleving tijdens een evenement sterk afhankelijk van het doel van het evenement. Staat de sporter en dus de sportprestatie voorop, of gaat het juist om het entertainment, en staat de sporter op een tweede plaats? Afhankelijk van het doel van het evenement - Sport Performance of Entertainment - kunnen de verschillende factoren, zoals budget, duur, grootte, media, social media, de driehoek sporter-toeschouwer-organisator, topsport/breedtesport en side-evenementen worden ingezet naar randvoorwaarden om dit doel te bereiken.

Uitgever(s): Universiteit Utrecht,

Download(s)

Beleving tijdens een sportevenement, door de ogen van de organisator

Download PDF

Auteur(s)

Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.

Jolien Hak

Tags van dit artikel

Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.

beleving
scripties
sportevenementen