Visie & Beleidsplein

Het acute effect van fysieke inspanning op selectieve aandacht bij kinderen tijdens de Stroop test

Molder, J. te (2015). Het acute effect van fysieke inspanning op selectieve aandacht bij kinderen tijdens de Stroop test. Nijmegen: Hogeschool Arnhem en Nijmegen.

Deze studie heeft als doel om te bepalen of cognitieve controle acuut beïnvloed kan worden door fysieke inspanning tijdens een taak die selectieve remming vraagt. 34 kinderen in de leeftijd van 10 tot 12 jaar maakten tweemaal een pen en papier versie kan de Stroop kleur-woord test. Eenmaal fysiek inactief en eenmaal fysiek actief (fietsend) op een zorgvuldig gecontroleerde matig intensieve intensiteit tussen de 50-60% van de maximale hartfrequentie (HF max.). Er is bewust voor deze intensiteit gekozen omdat uit eerder onderzoek is gebleken dat bij deze inspanning een eventueel effect op inhibitie het grootst is. De Stroop test bestaat uit drie onderdelen (woord, kleur en kleur-woord kaart) met op iedere kaart 100 items. De deelnemers werden per onderdeel geïnstrueerd om hardop, binnen 45 seconden zoveel mogelijk items te benoemen. Hoe meer juiste items de deelnemer binnen de gestelde tijd weet te noemen, hoe beter de deelnemer in staat is prikkels te onderdrukken.

Uitgever(s): Hogeschool Arnhem en Nijmegen,

Download(s)

Het acute effect van fysieke inspanning op selectieve aandacht bij kinderen tijdens de Stroop test

Download PDF

Auteur(s)

Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.

Joris te Molder

Tags van dit artikel

Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.

cognitieve ontwikkeling
inspanningstest
jeugd
scripties