Visie & Beleidsplein

De relatie tussen motorische, cognitieve en schoolse vaardigheden

de bijdrage van motoriek aan de ontwikkeling van een kind

Leeuwen, E. van (2008). De relatie tussen motorische, cognitieve en schoolse vaardigheden: de bijdrage van motoriek aan de ontwikkeling van een kind. Nijmegen: Radboud Universiteit Nijmegen.

In dit onderzoek is nagegaan of er een correlatie bestaat tussen de motoriek, cognitie en schoolprestaties van een kind. Daarnaast is er gekeken of er samenhang was tussen verschillende motoriektesten. Er zijn verschillende cognitieve en motorische testen afgenomen bij 38 leerlingen van groep drie in het basisonderwijs. Cognitie was onderverdeeld in geheugen, aandacht en taal. Deze onderdelen werden afzonderlijk gecorreleerd met de motorische testen. De schoolprestaties bestonden uit rekenen en ordenen. Uit de resultaten kan geconcludeerd worden dat de cognitieve vaardigheden aandacht, taal en ordenen correleren met de motorische vaardigheden. Ook werden er correlaties gevonden tussen de verschillende motoriektesten. Motoriek levert een belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling van een kind en verdient daarom ook de volle aandacht.

Uitgever(s): Radboud Universiteit Nijmegen,

Download(s)

De relatie tussen motorische, cognitieve en schoolse vaardigheden : de bijdrage van motoriek aan de ontwikkeling van een kind

Download PDF

Auteur(s)

Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.

Eefje van Leeuwen

Tags van dit artikel

Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.

cognitieve ontwikkeling
leerprestatie
lichamelijke ontwikkeling
motoriek
scripties