Visie & Beleidsplein

"Ik zou mezelf hier gelijk voor inschrijven"

de vereniging als netwerk- en sportplaats voor werkzoekenden

Arko Sports Media (2015). "Ik zou mezelf hier gelijk voor inschrijven": de vereniging als netwerk- en sportplaats voor werkzoekenden. Sport bestuur en management.

Als gedreven coach van Meisjes D8 van Hockeyclub Houten was Baris in december op zoek naar informatie over onder andere positief coachen. Ze bezocht de website van de KNHB, waar ze op de NOC*NSF campagne ’Laat je sportclub niet in zijn hemd staan’ stuitte. “Daar ben ik voor gaan zitten en toen kwam al vrij vlot dit idee bij me op.”

Nieuwe energie

Baris wil werkzoekenden een plek bieden bij een sportvereniging, waar ze tegen een gereduceerd tarief samen kunnen sporten en netwerken. “De verkregen nieuwe energie, zowel door de sportieve inspanning als door het netwerken en uitwisselen van onderlinge ervaringen, is voor deze groep van onschatbare waarde,” zo stelt Baris. “Als deze ontmoetingen plaatsvinden tijdens kantoortijden, worden de ruimtes en sportvelden optimaal benut en blijven de werkzoekenden in een regelmatig patroon van tijdsbesteding. Ze voelen zich dan minder eenzaam en komen minder gauw in een isolement door het gebrek aan collegiale contacten.”

Isolement

De inwoonster van Houten is zelf werkzoekende geweest en weet wat dat met iemand kan doen. “Hoe langer dat duurt, hoe meer je in een isolement kunt komen.” Tijdens het bedenken van dit plan had Baris inmiddels weer werk, maar de fanatieke sportster – trimhockey, hardlopen, zeilen, skiën, schaatsen, skaten – stelde zichzelf de vraag wat ze van een sportclub verlangde als ze werkzoekend zou zijn. “Ik zou me hier gelijk voor inschrijven als een club zoiets zou aanbieden.

Vooral de combinatie met netwerken vind ik erg sterk, aangezien het UWV dit ook heel erg stimuleert.” Volgens Baris zal de goodwill die de vereniging hiermee verkrijgt in de toekomst terugvloeien in de vorm van een nieuw lid, vrijwilliger of sponsor. “De club laat hiermee zien dat ze ook maatschappelijk betrokken is en dat ze inwoners die het financieel moeilijk hebben tegemoet komt. Verder verkrijgt de vereniging gratis publiciteit door nieuwsberichten in de plaatselijke krant en natuurlijk door mond-tot-mondreclame. Dit kan weer extra sponsorkansen opleveren bij bedrijven, die maatschappelijk verantwoord ondernemen nastreven.”

Personal branding

Ze heeft haar idee inmiddels voorgelegd aan het bestuur van HC Houten, dat enorm enthousiast is. “Het past precies in hun beleid om meer maatschappelijk betrokken te zijn.” Baris stelt dat er momenteel een commissie gevormd wordt en dat er naar een trainer wordt gezocht. “Dat zou een werkzoekende hockeytrainer of ALO’er kunnen zijn, die dit tegen een kleine vergoeding wil doen. Naast een normale hockeytraining kan ook een funkey training met beperkte hockey-elementen in combinatie met fitness worden aangeboden. De praktijk zal moeten uitwijzen waar de voorkeur van de doelgroep naar uitgaat.” Het UWV heeft zich inmiddels bereid verklaard om aan het project mee te werken en zal gastsprekers leveren voor workshops over bijvoorbeeld social media, succesvol solliciteren en personal branding. “Deze workshops worden normaal gesproken gegeven in Utrecht, maar de twee werkcoaches zullen nu naar HC Houten toe komen.”

Twee trainingen per week

Het werven van deelnemers zal gebeuren via de website van de club, het regionale weekblad ’t Groentje en via gemeentelijke instanties. Baris rekent in eerste instantie op zo’n 25 personen en verwacht dat dit aantal in de loop van het jaar zal toenemen. Ze rekent voor dat er twee trainingen per week zullen plaatsvinden. “De insteek is om steeds een dagdeel voor de sporten netwerkactiviteiten te reserveren op een doordeweekse dag. De training is dan van 10.00 tot 11.00 uur, waarna de deelnemers tot 14.00 uur in het clubgebouw kunnen blijven om te netwerken.” Baris legt uit dat het de bedoeling is dat de werkzoekenden zich ook mengen onder de overige leden van de club. “Binnen HC Houten heb je 1500 leden, waaronder ook managers of ondernemers, die ook kunnen helpen en tips kunnen geven.”

De trainingen kosten 4,50 euro per stuk. Voor mensen met een U-pas – bedoeld voor mensen met lage inkomens - betekent het dat ze voor tien euro netto per maand kunnen sporten en netwerken. “De deelnemers betalen per maand en het abonnement is ook per maand opzegbaar. Als iemand een baan gevonden heeft komt hij of zij niet meer in aanmerking voor dit abonnement en kan die persoon er gelijk vanaf.” Een deel van de benodigde materialen, zoals hockeysticks, ballen en pionnen, zal door HC Houten ter beschikking worden gesteld. Voor het andere deel zoekt de club nog sponsoren. Baris verwacht dat haar idee door andere clubs overgenomen zal worden en denkt al aan een competitievorm met hockeyclubs in de regio. “Ik zou het liefst morgen al beginnen.”

Uitgever(s): Arko Sports Media,

Auteur(s)

Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.

Arko Sports Media

Tags van dit artikel

Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.

maatschappelijke betrokkenheid
netwerken