Visie & Beleidsplein

De Sportzomer van 2016; BeInspired & #BeActive

Couperus, F., & NOC*NSF (2015). De Sportzomer van 2016; BeInspired & #BeActive. Sportexpert.

De deelnemers aan de inspiratiedag konden niet stilzitten: Be(Inter)Active! Via smartphone of tablet beantwoordden zij verschillende vragen met betrekking tot sportpromotie. Zo ontdekten we bijvoorbeeld dat 88 procent van de aanwezigen als promotie voor sport het liefst een kort filmpje ziet en dat 74 procent ook daadwerkelijk zelf gebruikmaakt van video’s voor sportpromotie.

 

Maar dat er op het gebied van sportpromotie nog veel te winnen valt, blijkt uit het gemiddelde cijfer dat werd gegeven aan hoe goed wij als sport zijn in het promoten van sport: een zesje.

Social Media

Hoe kunnen we sport beter promoten? Welke middelen zetten we in? Het blijkt dat 89 procent van de aanwezigen Facebook inzet voor sportpromotie, maar gebeurt dit dan wel op de juiste manier? Via social media, waaronder Facebook, kun je heel gemakkelijk op de hoogte blijven van activiteiten en evenementen die in de buurt plaatsvinden. “Op één dag kun je tegenwoordig wel aan vijf verschillende evenementen deelnemen”, zegt sport- en mediastrateeg Gijsbregt Brouwer. “Maar er komt maar weinig sport voorbij. Waarom communiceert de sport niet op deze manier? Sport doet er weer toe en is hip, maar toch lukt het niet om te communiceren op de manier waarop mensen bereikt willen worden.” Volgens Brouwer is het onzin dat dit veel moet kosten en je mensen pas bereikt met een heel groot evenement. “Sport is per definitie leuk als het klein is. Begin met het vertellen van verhalen en zorg dat je een community opbouwt. Die community is er, omarm die, en zet het in.”

Aan het woord over sportpromotie

Naast Brouwer komen verschillende sprekers aan het woord over sportpromotie. Zo geeft Casper Beijn van GymPOWER.nl aan dat het belangrijk is om sport in beeld te brengen. “Wij zelf zijn niet de sport, we zijn de sport met zijn allen. Laat zien wie je bent en wat je doet. Op ons platform zien we dat verschillende sporten en sporters elkaar volgen.” Francien Regelink, blogger van Girlslove2run, vertelt over de inzet van een blog om sporten te promoten en mensen te inspireren en te motiveren. Je hoeft niet perse zelf te bloggen, daar kun je ook iemand anders voor vragen. Heb je er bijvoorbeeld wel eens aan gedacht je leden te vragen een blog te schrijven? En Martijn van Hulsteijn, projectdirecteur van de Grand Départ, de start van de Tour de France 2015 in Utrecht, vertelt over de promotieacties rondom dit evenement. Als voorbeeld noemt hij het 100 dagen programma op weg naar start van de Tour de France.

Sportzomer 2016

De NOS heeft de sportzomer van 2016 al lang in het vizier. “Het bedrijfsleven is er al lang mee bezig”, zegt Marcel Beerthuizen, directeur van Bigplans. “Het bedrijfsleven benut de mogelijkheden. Waarom? Omdat het hele land in vuur en vlam staat!”.

De vraag rijst waarom bonden, gemeenten en sportverenigingen in Nederland zelf nog relatief weinig ondernemen op dit gebied, terwijl juist de zomerperiode extra aandacht kan gebruiken, omdat in deze periode de sportdeelname terugloopt. Sportclubs gaan dicht in de zomer en de zomerstop begint al vroeg. Kan de sport leren van het bedrijfsleven? Beerthuizen benadrukt dat het niet ingewikkeld hoeft te zijn. “Be active! Doe het gewoon! Kom in beweging! Als het te groot is, begin dan klein en maak het langzaam groter. Het ABN AMRO toernooi is ooit ook klein begonnen. Speel lokaal in op belangrijke data. Deze zijn nu al bekend, dus daar kun je op een creatieve/ludieke manier op inspelen.” Richard Kaper, hoofd sportparticipatie bij NOC*NSF, sluit zich aan bij de woorden van Beerthuizen en roept op om bijvoorbeeld sport op de sportclub te kijken in plaats van thuis of in de kroeg.

Hoe kan de sport optimaal gebruik maken van de oranjegloed? Lees de tips van Marcel Beerthuizen.

Nationale Sportweek

Naast veel sport op televisie, met de Olympische Spelen en het EK voetbal, worden mensen in de sportzomer van 2016 ook gestimuleerd om zelf van de bank te komen. De Nationale Sportweek, die al jaren plaatsvindt in april, sluit vanaf volgend jaar namelijk aan bij de Europese Sportweek in september. “De keuze voor september is eigenlijk zo gek nog niet”, zegt Kees Sijbesma, adviseur sportpromotie bij NOC*NSF. “Het is een prima moment om het sportseizoen af te trappen. Het cultuurseizoen doet dit met de Uitmarkt en het onderwijs met de campagne ‘De scholen zijn weer begonnen’, dus waarom in de sport niet net zoiets."

 

De Nationale Sportweek wordt op 17 september 2016 afgetrapt in hostcity Utrecht. 

Twee belangrijke speerpunten voor de week zijn:

  • Sporten met een beperking
    Er is veel vraag naar en behoefte voor sporten met een beperking. Het is belangrijk om te kijken hoe we inactieve mensen met een beperking kunnen aanzetten om blijvend te gaan sporten en/of bewegen. Monique Kalkman, voormalig wereld- en Paralympisch kampioene, geeft aan dat je mensen kunt motiveren door te inspireren, voorbeelden te geven en hen, waar nodig, te ondersteunen.
  • Terugwinnen van de jeugd tussen 13-18 jaar
    De sportdeelname bij deze doelgroep neemt af. Deze groep willen we ‘terugwinnen’. We moeten lokaal meer met jongeren samen kijken wat zij belangrijk vinden aan sportaanbod. Uit de praktijk blijkt dat sport voor hen een vrije keuze moet zijn en zo min mogelijk gebonden aan een vaste dag, tijd en trainer. Ook willen ze inspraak hebben in hoe te sporten.

Na verschillende workshoprondes sluit de dag af met de vraag welk idee de deelnemers hebben voor de Sportzomer 2016, waar zij mee aan de slag gaan en welke hulp zij hierbij nodig hebben.

Een aantal van de vele ideeën van de deelnemers:

  • “Mobiliseer de eigen aanhang om samen rond de sportwedstrijden leuke dingen te doen en zet bekende sporters in” 
  • “De voetbalclub langer openhouden en meer aanbieden dan voetbal”
  • “Sporten gerelateerd aan de sport in het nieuws”
  • “Samenwerken met de kinderopvang”
  • “Breng sport naar het stadscentrum”
  • “Lesbrieven voor scholen”

Kortom; een enerverende dag vol aanknopingspunten om sportland Nederland aan het denken te zetten en aan te sporen tot actie. “Wij gaan vlammen vanaf volgend jaar!”, aldus Sijbesma.

 

De tekeningen zijn tijdens de Inspiratiedag gemaakt door André Slob.

Uitgever(s): Arko Sports Media,

Auteur(s)

Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.

Femke Couperus
NOC*NSF

Tags van dit artikel

Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.

activering
beweegstimulering
congressen
sportstimulering
sportverenigingen