Visie & Beleidsplein

"Doe waar je leden behoefte aan hebben"

adviezen uit de fitnessbranche voor verenigingen en gemeenten

Vochteloo, R.J., & Arko Sports Media (2015). "Doe waar je leden behoefte aan hebben": adviezen uit de fitnessbranche voor verenigingen en gemeenten. Sport & Strategie.

Met 25 jaar ervaring geldt Middelkamp - onderzoeker, auteur, development director van HDD Group en CEO van BlackBoxPublishers- als een kenner van de fitnessbranche. Reden voor de VSG om hem te laten uitleggen wat de niet commerciële sportpartijen kunnen leren van de commerciële fitnesswereld. 

Voor zo’n 350 toehoorders legde Middelkamp allereerst uit dat elke sport zijn ‘eigenheid’ heeft. "Voetbalverenigingen bieden voetbal aan, een sport waarbij je de bal niet met je handen mag spelen. De mogelijkheden om dit aanbod te veranderen zijn beperkt.” In de fitnessbranche is dit anders, zo stelde hij. "Fitness is een middel om af te vallen of gezonder te worden. Dat maakt het voor fitnessclubs makkelijker om de klant centraal te zetten en zo een passend aanbod te creëren.” 

Als voorbeelden van de diversificatie van de fitnessbranche noemde Middelkamp de Amerikaanse ketens die alleen aan indoor cycling doen, waar je alleen lid mag worden als je minimaal twintig kilo overgewicht hebt of waar ‘self defense for gays’ wordt aangeboden. "Zoveel mensen, zoveel wensen. Mensen voelen zich uniek en willen ook een unieke behandeling.”

Stap in goede richting

Dat in de sport een op maat gesneden aanbod vaak nog ver te zoeken is ondervond Middelkamp toen hij als lid van een volleybalvereniging verplicht werd om één uur per maand achter de bar te staan. "Dat wilde ik niet en daardoor mocht ik geen lid blijven. Gelukkig zijn er nu verenigingen die met een gedifferentieerde contributie werken. Dat voetbalverenigingen nu vrijdagavondvoetbal aanbieden vind ik ook een stap in de goede richting. Doe waar je leden behoefte aan hebben!” 

Dat fitnessondernemers hier verder in zijn dan gemeenten en sportverenigingen is volgens Middelkamp logisch. "Als een fitnessondernemer niet nadenkt over wat hij doet gaat hij knetterhard failliet. Helemaal nu de concurrentie enorm toegenomen is moet je weten waar je mee bezig bent. Bij bestuurders van gemeenten en verenigingen is het persoonlijke risico en dus de actiebereidheid veel kleiner.”

"Als een fitnessondernemer niet nadenkt over wat hij doet gaat hij knetterhard failliet. Helemaal nu de concurrentie enorm toegenomen is moet je weten waar je mee bezig bent." - Jan Middelkamp.

Waardepropositie 

Op de vraag hoe de sport dan meer kan diversificeren gaf Middelkamp aan dat sportverenigingen en gemeenten moeten nadenken over wat hun waardepropositie naar hun doelgroep is. "Bestaat je aanbod alleen uit het leveren van competitievoetbal of wil je meer als vereniging? En belangrijker nog, wat willen je leden? Afhankelijk van die uitkomsten kun je stapsgewijs je business- en waardemodel aanpassen.” 

Tot slot had Middelkamp nog één laatste advies voor de sportwereld. "Ik ben nu 25 jaar werkzaam in de fitnessbranche en heb gemerkt dat de beste ideeën altijd komen van mensen die met een frisse blik van buitenaf instappen. Het is dus zaak om met die mensen in gesprek te blijven.”

Uitgever(s): Arko Sports Media,

Auteur(s)

Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.

Roelof Jan Vochteloo
Arko Sports Media

Tags van dit artikel

Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.

adviezen
fitness
gemeenten
sportverenigingen