Visie & Beleidsplein

Valoriseren moet je organiseren!

naar meer-waarde van kennis binnen de sociale wetenschappen

Steenbergen, B., Hilhorst, J., Steenbergen, J., Gelinck, R., & Boer, R. (2015). Valoriseren moet je organiseren!: naar meer-waarde van kennis binnen de sociale wetenschappen. Nijmegen: Radboud Universiteit Nijmegen.

Vooral binnen de sociale wetenschappen is het vaak nog zoeken hoe valorisatie handen en voeten kan krijgen. Deze publicatie moet worden gelezen als een bescheiden aanzet voor mogelijke manieren om valorisatie te organiseren binnen de sociale wetenschappen. Het eerste hoofdstuk wijden we aan het begrip valorisatie. Zonder te vervallen in een te uitvoerige conceptuele analyse willen we toch wat helderheid aanbrengen in dit begrip. Kortom: waar hebben we het over als we spreken over valorisatie? Daarnaast kijken we hoe valorisatie kan worden geoperationaliseerd en welke indicatoren van belang kunnen zijn voor valorisatie binnen de sociale wetenschappen. In het tweede hoofdstuk gaan we hierop in door drie producten van valorisatie te onderscheiden: financiële waarde, gebruikerswaarde en wetenschappelijke waarde. In het derde hoofdstuk maken we aannemelijk dat valorisatie meer is dan het formuleren van outputmaten. Uitdrukkelijk stellen we dat valorisatie een proces is dat moet worden georganiseerd. We geven een kader voor het inrichten van valorisatie op verschillende manieren, met voorbeelden uit het vierjarig onderzoeksprogramma ‘Meedoen met een motorische beperking’. In het laatste hoofdstuk doen we een aantal praktische handreikingen om valorisatie tot een succes te maken.

Uitgever(s): Radboud Universiteit Nijmegen, Kennispraktijk, Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen (NISB),

Download(s)

Valoriseren moet je organiseren! : naar meer-waarde van kennis binnen de sociale wetenschappen

Download PDF

Auteur(s)

Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.

Bert Steenbergen
Jarno Hilhorst
Johan Steenbergen
Robert Gelinck
Remco Boer

Tags van dit artikel

Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.

kennisoverdracht
onderzoeken