Visie & Beleidsplein
'This girl can'-campagne laat 2,8 miljoen Britse vrouwen meer bewegen
Wekker, T. de, & Arko Sports Media (2016). 'This girl can'-campagne laat 2,8 miljoen Britse vrouwen meer bewegen. Sport & Strategie online.
Jennie Price is de bestuursvoorzitter van Sport England, zeg maar het NOC*NSF van Engeland. Ze is blij met de resultaten van het onderzoek, dat gedaan is door middel van een steekproef onder duizend vrouwen en meisjes in de leeftijd van 14 tot 40 jaar. Ook de nationale Active People Survey, vergelijkbaar met de Nederlandse Sportdeelname Index, laat een trend zien dat steeds meer vrouwen in Engeland gaan sporten. In december 2015 sportten 148.700 vrouwen vanaf zestien jaar meer dan in maart van het afgelopen jaar.
Verschil mannen en vrouwen
Toch is er nog veel te doen, zegt Price. "We hebben nog steeds te maken met een gat tussen het aantal vrouwen en het aantal mannen dat sport. Er sporten 1,73 miljoen vrouwen minder dan mannen. We moeten de boodschap blijven verkondigen dat vrouwen in alle soorten en maten bestaan, met allerlei verschillende sportniveaus. Allemaal moeten ze zich vrij voelen om te bewegen en te sporten.”
‘This girl can’ laat gewone vrouwen en meisjes zien die sporten. De campagne wil het taboe dat sporten niet vrouwelijk zou zijn, doorbreken. Ook wil Sport England duidelijk maken dat je echt geen maatje 36 hoeft te hebben om je in een sportoutfit in het zweet te werken. De campagne wil de angst bij vrouwen om te sporten wegnemen. Met uitspraken in de filmpjes als "Zweten als een varken, je voelen als een vos” en "Ik schop tegen een bal, wen er maar aan” wil de campagne vrouwen (en mannen!) ervan bewust maken dat sporten voor vrouwen heel normaal is.
#Thisgirlcan
De campagne lijkt zijn vruchten af te werpen. Niet alleen zijn er meer vrouwen en meisjes gaan sporten, ook zijn er inmiddels meer dan een half miljoen vrouwen lid van de ‘This girl can’-community. Sinds de lancering wordt ook elke dag op social media gepraat over de campagne. Zo is er sinds januari vorig jaar 660.000 keer getwitterd met de hashtag thisgirlcan. Niet alleen in Engeland overigens. In maar liefst 110 landen wordt er online gepraat over ‘This girl can’.
Ook de Britse minister van Sport, Tracey Crouch, is tevreden over de voorlopige resultaten van de campagne. Maar ook zij zegt dat het werk nog lang niet klaar is. "Deze cijfers zijn veelbelovend, maar we moeten nu voortborduren op de basis die gelegd is. Daarom heeft de regering vorige maand een nieuwe strategie gelanceerd om meer mensen actief te krijgen en zo een sporttoekomst voor ons allemaal veilig te stellen."
Uitgever(s): Arko Sports Media,
Auteur(s)
Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.
Tessa de WekkerArko Sports Media
Tags van dit artikel
Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.
campagnesporten
sportstimulering
vrouwen