Visie & Beleidsplein
(Het geloof in) de kracht van sportevenementen
een kwalitatief onderzoek naar de maatschappelijke spin-off van sportevenementen en methoden van evaluatieonderzoek
Koning, H. (2015). (Het geloof in) de kracht van sportevenementen: een kwalitatief onderzoek naar de maatschappelijke spin-off van sportevenementen en methoden van evaluatieonderzoek. Utrecht: Universiteit Utrecht.
Met sportevenementen wordt tegenwoordig getracht maatschappelijke spin-off te creëren. Onder beleidsmakers, onderzoekers en sportbonden heerst een sterk geloof dat sportevenementen kunnen bijdragen aan maatschappelijke thema’s zoals sportparticipatie, innovatie en citymarketing. Causaliteit tussen een sportevenement en maatschappelijke effecten blijkt echter moeilijk aan te tonen. Dit onderzoek gaat in op de manier waarop sportevenementen maatschappelijk kunnen bijdragen en hoe onderzoek naar die spin-off kan worden uitgevoerd. Concluderend lijken sportevenementen te kunnen dienen als een soort hefboom: de mogelijkheden die een evenement met zich meebrengt worden dan gebruikt om bestaande beleidsdoelen te ondersteunen. Wel moeten sportevenementen niet als wondermiddel beschouwd worden: verwachtingen en doelstellingen moeten realistisch zijn. Evaluatieonderzoeken moeten zich richten op de doelstellingen van het evenement en door verschillende methoden te combineren kan causaliteit aannemelijk gemaakt worden.
Uitgever(s): Universiteit Utrecht,
Download(s)
(Het geloof in) de kracht van sportevenementen : een kwalitatief onderzoek naar de maatschappelijke spin-off van sportevenementen en methoden van evaluatieonderzoek
Download PDFAuteur(s)
Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.
Hester KoningTags van dit artikel
Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.
evaluatiemaatschappelijke effecten
methoden
methodologie
onderzoeksmethoden
scripties
sportevenementen