Visie & Beleidsplein

'Sport jij voldoende?'

een onderzoek naar het effect van de bron en het frame van een sportcampagne op de attitude tegenover sporten

Berg, L. van den (2015). 'Sport jij voldoende?': een onderzoek naar het effect van de bron en het frame van een sportcampagne op de attitude tegenover sporten. Amsterdam: Universiteit van Amsterdam.

In deze studie is onderzocht wat het effect is van de bron en het frame van een sportcampagne op de attitude tegenover sporten. Hierbij werd een non-profit organisatie met een commercieel bedrijf en een winstframe met een verliesframe vergeleken. Ook het interactie-effect tussen beide factoren is onderzocht. Daarnaast is er gebruikgemaakt van leeftijd als moderator. Om de effecten vast te kunnen stellen is er een online experiment uitgevoerd onder 213 respondenten. Uit de resultaten bleek dat er geen significante effecten zijn van de bron en het frame van een sportcampagne op de attitude tegenover sporten. Ook het interactie-effect is niet significant en daarnaast heeft leeftijd geen invloed. Desondanks kunnen ook deze resultaten tot inzichten leiden. Daarnaast biedt deze studie een opstap voor vervolgonderzoek wat betreft sportcampagnes en factoren die deze per leeftijdsgroep effectief maken.

Uitgever(s): Universiteit van Amsterdam,

Download(s)

'Sport jij voldoende?' : een onderzoek naar het effect van de bron en het frame van een sportcampagne op de attitude tegenover sporten

Download PDF

Auteur(s)

Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.

Lotte van den Berg

Tags van dit artikel

Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.

attitude
campagne
scripties
sport (algemeen)