Visie & Beleidsplein
Sport celebrity endorsers, schandalen en stealing thunder
een onderzoek naar de invloed van schandalen en de stealing thunder strategie op de merkattitude en de attitude ten opzichte van de sport celebrity endorser
Rossum, F. van (2015). Sport celebrity endorsers, schandalen en stealing thunder: een onderzoek naar de invloed van schandalen en de stealing thunder strategie op de merkattitude en de attitude ten opzichte van de sport celebrity endorser. Amsterdam: Universiteit van Amsterdam.
In deze studie is er onderzoek gedaan naar de effecten van verschillende soorten schandalen (sportief schandaal versus privéschandaal) waar sport celebrity endorsers bij betrokken kunnen raken en door welke bron dit nieuws naar buiten komt (sport celebrity endorser zelf versus derde partij) op de merkattitude en de attitude ten opzichte van deze sport celebrity endorser. Om dit te onderzoeken is er een experiment uitgevoerd onder 138 respondenten. Alle respondenten kregen een krantenartikel te lezen waarin een fictieve sport celebrity endorser bij een privé- of sportief schandaal betrokken was geraakt en dit was bekend gemaakt door de sport celebrity endorser zelf of door een derde partij. Hierna moesten de respondenten enkele vragen beantwoorden. Uit dit onderzoek blijkt dat de verschillende soorten schandalen geen verschillende effecten uitoefenen op de merkattitude. Ook de attitude ten opzichte van de sport celebrity endorser wordt niet beïnvloed door het verschil in schandaal. Tevens is gebleken dat wanneer de sport celebrity endorser zelf het nieuws bekend maakt over het schandaal waarbij hij of zij betrokken is, dit leidt tot een positievere attitude ten opzichte van de sport celebrity endorser dan wanneer een derde partij dit nieuws bekend maakt. De uitkomsten van deze studie liggen deels in lijn met eerder verschenen literatuur en biedt ruimte voor vervolgonderzoek.
Uitgever(s): Universiteit van Amsterdam,
Download(s)
Sport celebrity endorsers, schandalen en stealing thunder : een onderzoek naar de invloed van schandalen en de stealing thunder strategie op de merkattitude en de attitude ten opzichte van de sport celebrity endorser
Download PDFAuteur(s)
Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.
Frank van RossumTags van dit artikel
Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.
attitudemarketing
media
scripties
sport (algemeen)