Visie & Beleidsplein
Maakt gezond leven ons beïnvloedbaar?
een onderzoek naar het effect van voedings- en gezondheidsclaims op de productattitude en koopintentie van de consument
Nederlof, R. (2015). Maakt gezond leven ons beïnvloedbaar?: een onderzoek naar het effect van voedings- en gezondheidsclaims op de productattitude en koopintentie van de consument. Amsterdam: Universiteit van Amsterdam.
In deze studie is onderzocht wat het effect van voedings- en gezondheidsclaims is op de productattitude en koopintentie van de consument. Daarnaast is de modererende rol in deze effecten onderzocht van de attitude ten opzichte van voeding van de consument en de mate waarin een consument sport.
Het effect van claims op de productattitude en koopintentie is onderzocht door middel van een online experimenteel onderzoek waaraan 93 respondenten deelnamen. In de huidige studie zijn geen significante verschillen gevonden voor het effect van voedings- en gezondheidsclaims op de productattitude en koopintentie van de consument. Ook de modererende rol op dit effect van de attitude ten opzichte van gezonde voeding en de mate waarin een consument sport kon niet ondersteund worden door significante resultaten.
Voor vervolgonderzoek is het cruciaal dat er een grotere steekproef getrokken wordt. De categorie zware sporter binnen de variabele mate van sporten had namelijk maar 18 respondenten. Hierdoor wordt het lastig valide uitspraken te doen over een hele populatie.
Uitgever(s): Universiteit van Amsterdam,
Download(s)
Maakt gezond leven ons beïnvloedbaar? : een onderzoek naar het effect van voedings- en gezondheidsclaims op de productattitude en koopintentie van de consument
Download PDFAuteur(s)
Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.
Rogier NederlofTags van dit artikel
Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.
attitudegezondheid
scripties
sportbeoefening
sporten
voeding