Visie & Beleidsplein

Spel in het zeer moeilijk lerend (ZML) onderwijs

Verhagen, J., & Kleine Rammelkamp, D. (2008, januari). Spel in het zeer moeilijk lerend (ZML) onderwijs. Lichamelijke Opvoeding 2008 (pp. 44-46)

Een bekende uitspraak van zml-leerkrachten is: ‘de leerlingen hebben plezier gehad’. Echter, er is naast de sociale ontwikkeling ook een (senso)motorische en een cognitieve ontwikkeling noodzakelijk. Vanwege de zml-leerlingpopulatie is het moeilijk de verschillende spelen zo aan te bieden dat de grootst mogelijke winst op alle drie de ontwikkelingsgebieden (senso)motorisch, cognitief en sociaal behaald kan worden. Voor zml-scholen bestaat er nog geen lesmethode die zich hierop richt. Daardoor beheersen veel groepsleerkrachten in het zml-onderwijs de verschillende aspecten van spelleerlijnen niet of niet volledig. Dit artikel biedt inzicht en handvatten in spelvormen voor het zml-onderwijs, die deze drie ontwikkelingsgebieden stimuleren.

Uitgever(s): KVLO,

Download(s)

Kleine Rammelkamp Spel in het zeer moeilijk lerend (ZML) onderwijs KVLO

Download PDF

Auteur(s)

Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.

Jaap Verhagen
Dorien Kleine Rammelkamp

Tags van dit artikel

Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.

cognitieve ontwikkeling
lichamelijke ontwikkeling
maatschappelijke ontwikkeling
speciaal onderwijs