Visie & Beleidsplein
Springen (turnen) in het basisdocument VO
Mossel, G. van (2007, juli). Springen (turnen) in het basisdocument VO. Lichamelijke opvoeding 95 (pp. 24-27)
Het Basisdocument bewegingsonderwijs onderbouw VO is uit! Inmiddels is er in het vakblad een aantal artikelen over dit basisdocument geschreven. In dit artikel beschrijven wij de leerlijn springen (turnen) van de sleutel ‘bewegen verbeteren’. Eerst beschrijven wij de verschijningsvormen, de hoofduitdaging en de bewegingsthema’s van springen. Daarna beschrijven wij de fasering binnen de hoofduitdaging en de bandbreedte van het eenvoudigste tot het hoogste niveau waarop leerlingen springen. Vervolgens geven we twee voorbeelden van kernactiviteiten met niveauaanduidingen. Uit de oriëntatieperiode: ‘salto voorover gehurkt vanaf verhoogd vlak’ (bewegingsthema vrije sprongen). Uit de uitbouwperiode: ‘flack-flick of zweefoverslag’ (bewegingsthema steunsprongen). Hierna bespreken we doel en functie van dergelijke beschrijvingen èn de valkuilen. Tot slot benadrukken we de samenhang van de vier sleutels ‘bewegen verbeteren’, ‘bewegen regelen’, gezond bewegen’ en ‘bewegen beleven’ als kwaliteitskenmerk van de lessen zelf.
Uitgever(s): KVLO,
Download(s)
Mossel Springen (turnen) in het basisdocument onderbouw VO KVLO
Download PDFAuteur(s)
Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.
Ger van MosselTags van dit artikel
Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.
informatievoorzieningkwaliteit
onderbouw
spelleerlijn
turnen
voortgezet onderwijs