Visie & Beleidsplein

Addressing and navigating the social domain in sport

coaches and physical education teachers

Jacobs, F.M. (2016). Addressing and navigating the social domain in sport: coaches and physical education teachers. Utrecht: Universiteit Utrecht.

Dit proefschrift heeft als focus wat coaches en docenten bewegingsonderwijs denken en doen tijdens het uitvoeren van hun werk. De sportcontext, waarin zowel coaches, docenten als ook jongeren participeren, wordt ook wel het sociale domein genoemd. Dit proefschrift bespreekt zowel het handelen van coaches en docenten bewegingsonderwijs en hun achterliggende gedachten hierover, als de wijze waarop coaches en docenten dit handelen binnen het sociale domein legitimeren. De centrale onderzoeksvraag in dit proefschrift is: Hoe creëren coaches en docenten bewegingsonderwijs het sociale domein waarin zij met jongeren werken? De volgende twee subvragen ondersteunen de beantwoording van de centrale onderzoeksvraag: Welk sociaal gedrag van jongeren wordt gestimuleerd door coaches en docenten in de sport en in het bewegingsonderwijs? Hoe gaan coaches om met een coachcursus waarin zij kritisch leren te reflecteren op het sociale domein waarin zij werken? 

Uitgever(s): Universiteit Utrecht,

Download(s)

Addressing and navigating the social domain in sport : coaches and physical education teachers

Download PDF

Auteur(s)

Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.

Frank Jacobs

Tags van dit artikel

Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.

bewegingsonderwijs
jeugdtrainers
leraar lichamelijke opvoeding
onderwijsgevenden
proefschriften
sociaal beleid
sportsociologie
trainers