Visie & Beleidsplein
Uit de schulp door onderwijs in een topsportomgeving
drie jaar onderzoek bij Playing for Success Rotterdam
Hermens, N., Los, V., & Aussems, C. (2016). Uit de schulp door onderwijs in een topsportomgeving: drie jaar onderzoek bij Playing for Success Rotterdam. Utrecht: Verwey-Jonker Instituut.
Playing for Success Rotterdam is een naschools programma voor basisschoolleerlingen uit de bovenbouw die weinig zelfvertrouwen hebben, erg verlegen zijn of het moeilijk vinden om voor zichzelf op te komen. Deze kinderen hebben een grotere kans om onder hun niveau te presteren. Playing for Success wil dan ook de ontwikkeling van hun ‘soft skills’ stimuleren en hun schoolprestaties verbeteren. In topsportomgevingen bij Excelsior, Rotterdam Basketbal en Feyenoord wordt gewerkt aan persoonlijke leerdoelen, zoals beter leren samenwerken. De onderzoekers brachten op basis van driejarig onderzoek de opbrengsten van dit programma in kaart. Deze rapportage beschrijft de werkwijze van Playing for Success Rotterdam, de ervaringen van betrokken ouders en leerkrachten en de effecten op de ‘soft skills’ en de schoolprestaties van de betrokken leerlingen.
Uitgever(s): Verwey-Jonker Instituut,
Download(s)
Uit de schulp door onderwijs in een topsportomgeving : drie jaar onderzoek bij Playing for Success Rotterdam
Download PDFAuteur(s)
Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.
Niels HermensVita Los
Claire Aussems
Tags van dit artikel
Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.
interventieskinderen
leerlingen
leerprestatie
maatschappelijke ontwikkeling
motivatie
naschoolse activiteiten
primair onderwijs
zelfvertrouwen