Visie & Beleidsplein

Ren je rot

ADHD & sport

Duijvesteijn, C.F.C.M. (2010). Ren je rot: ADHD & sport. Utrecht: Universiteit Utrecht.

De vraag die in dit onderzoek centraal staat, is: in hoeverre denken leerlingen met ADHD en hun docenten dat het aanbieden van extra sport- of bewegingsmogelijkheden op school het leergedrag van deze leerlingen in de klas positief zou kunnen beïnvloeden? Om het antwoord hierop te vinden is gekeken naar begrippen als beweeglijkheid, concentratie en oplettendheid. Het onderzoek is gehouden op een school voor voortgezet onderwijs waar leerlingen zowel het vmbo als de havo en het vwo kunnen volgen. Aan de hand van de resultaten en conclusies van dit onderzoek blijkt dat het voor de leerlingen geen groot verschil maakt, maar dat het voor docenten wel aantrekkelijk zou kunnen zijn als scholen er over na zouden denken of er binnen de locatie(s) geen mogelijkheid bestaat om gymlokalen bijvoorbeeld tijdens pauzes open te stellen voor leerlingen met ADHD, die daarvoor bijvoorbeeld een speciale pas krijgen. 

Uitgever(s): Universiteit Utrecht,

Download(s)

Ren je rot : ADHD & sport

Download PDF

Auteur(s)

Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.

Chantal Duijvesteijn

Tags van dit artikel

Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.

ADHD
kinderen
leerlingen
onderwijsgevenden
scripties
sportaanbod
voortgezet onderwijs