Visie & Beleidsplein

Wachten tot je een ons weegt

een onderzoek naar de invloed van tijdsperspectief op de effectiviteit van positief en negatief geformuleerde hoe en waarom-informatie in een gezondheidsboodschap die voldoende sporten promoot

Dorhout Mees, P. (2015). Wachten tot je een ons weegt: een onderzoek naar de invloed van tijdsperspectief op de effectiviteit van positief en negatief geformuleerde hoe en waarom-informatie in een gezondheidsboodschap die voldoende sporten promoot. Amsterdam: Universiteit van Amsterdam.

Een aantal feiten op een rij: de Nederlandse bevolking sport onvoldoende, het aantal mensen met overgewicht neemt in Nederland ieder jaar toe en bestaande sportinterventies hebben niet altijd het beoogde positieve effect op sportgedrag (CBS, 2012; Conn, Hafdahk, & Mehr, 2011; Nationaal Kompas, 2014). Bovenstaande roept de noodzaak op om op systematische wijze te onderzoeken welke boodschapstrategie├źn effectief ingezet kunnen worden om sportgedrag te bevorderen. Middels een 2 (type frame: positief/negatief) x 2 (type tijdsperspectief: kort/lang) x 2 (type belief: hoe/waarom- informatie) factorieel design is onderzocht wat de invloed van een korte of lange termijn tijdsperspectief is op de effectiviteit van zowel positief en negatief geformuleerde informatie als hoe en waarom- informatie in een sportpromotie boodschap. De resultaten van het onderzoek worden in deze scriptie gepresenteerd.

Uitgever(s): Universiteit van Amsterdam,

Download(s)

Wachten tot je een ons weegt : een onderzoek naar de invloed van tijdsperspectief op de effectiviteit van positief en negatief geformuleerde hoe en waarom-informatie in een gezondheidsboodschap die voldoende sporten promoot

Download PDF

Auteur(s)

Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.

Philippine Dorhout Mees

Tags van dit artikel

Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.

beweegstimulering
communicatie
lichaamsbeweging
scripties
sportstimulering