Visie & Beleidsplein

Hoe geloofwaardig zijn sportendorsers?

de invloed van geloofwaardigheid en congruentie op de attitude tegenover het product

Dijk, B. van (2013). Hoe geloofwaardig zijn sportendorsers?: de invloed van geloofwaardigheid en congruentie op de attitude tegenover het product. Amsterdam: Universiteit van Amsterdam.

De onderzoeksvraag die in deze scriptie centraal staat, luidt als volgt: Wat is de invloed van de geloofwaardigheid van een sportendorser op de attitude tegenover het product en welke rol speelt de mate van congruentie tussen de sportendorser en het product hierbij? Geloofwaardigheid wordt in het huidige onderzoek onderverdeeld in drie dimensies: expertise, aantrekkelijkheid en betrouwbaarheid van de sportendorser. In de resultaten werd een significant effect gevonden van de dimensies aantrekkelijkheid, expertise en geloofwaardigheid op de attitude tegenover een product. Echter werd geen effect gevonden voor de geloofwaardigheid van een sportendorser op de productattitude. Een opvallende uitkomst van het onderzoek is dat het effect van congruentie negatief bleek te zijn. Proefpersonen die zijn blootgesteld aan een advertentie waarbij geen congruentie was tussen de sportendorser en het product, hadden een positievere houding tegenover het product dan de proefpersonen die zijn blootgesteld aan een advertentie waarbij er wel congruentie was tussen de sportendorser en het product. Er is in het onderzoek geen significant effect gevonden voor het interactie-effect van geloofwaardigheid en congruentie.

Uitgever(s): Universiteit van Amsterdam,

Download(s)

Hoe geloofwaardig zijn sportendorsers? : de invloed van geloofwaardigheid en congruentie op de attitude tegenover het product

Download PDF

Auteur(s)

Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.

Britt van Dijk

Tags van dit artikel

Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.

attitude
communicatie
scripties
sport (algemeen)