Visie & Beleidsplein

Sportapplicaties en social media als stimulans voor een sportievere levensstijl

Jansen, A. (2013). Sportapplicaties en social media als stimulans voor een sportievere levensstijl. Amsterdam: Universiteit van Amsterdam.

In deze scriptie wordt onderzocht welke invloed de mogelijkheid van sportapplicaties om sportprestaties te delen op social media heeft op de motivatie en het sportief zelfbeeld van de sporter. Niet iedereen sport regelmatig of leeft gezond, wat kan leiden tot overgewicht. Nieuwe technologie├źn, zoals applicaties en social media, kunnen helpen om mensen bewust te maken gezonder te leven of meer te sporten. Aan het experiment deden 128 respondenten mee en zij kregen de opdracht om zich in te leven in de situatie dat zij gingen hardlopen met een hardloopapplicatie. In de experimentele groep zagen de respondenten screenshots van de sportapplicatie na het hardlopen. Vervolgens werden deze sportprestaties gedeeld op een Facebookpagina die zij als hun eigen Facebookpagina moesten zien. In de controlegroep kregen de respondenten alleen de screenshots van de sportapplicatie te zien. Vervolgens kregen zij stellingen te zien die gericht waren op het meten van de motivatie en het sportief zelfbeeld. Er werd hier een onderscheid gemaakt tussen intrinsieke motivatie, sporten voor het plezier, en extrinsieke motivatie, sporten voor een bepaald doel. Er zijn echter geen significante resultaten te rapporteren wat betreft de invloed van het delen van de sportprestaties op social media op de motivatie en het sportief zelfbeeld van de sporter.

Uitgever(s): Universiteit van Amsterdam,

Download(s)

Sportapplicaties en social media als stimulans voor een sportievere levensstijl

Download PDF

Auteur(s)

Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.

Anouk Jansen

Tags van dit artikel

Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.

beweegstimulering
communicatie
hardlopen
leefstijl
motivatie
scripties
social media
sportapps
sportstimulering
zelfbeeld