Visie & Beleidsplein

Adverteren in de sport; het verschil in attitude en beleving van traditioneel en nieuw adverteren

Dani, I. (2011). Adverteren in de sport; het verschil in attitude en beleving van traditioneel en nieuw adverteren. Amsterdam: Universiteit van Amsterdam.

Adverteerders zoeken steeds naar nieuwe manieren om op te adverteren. Zo is dit ook het geval bij adverteren in de sport. Deze studie doet onderzoek naar het verschil in attitude en beleving bij traditionele en nieuwe advertentievormen in de sport. Hierbij worden televisiecommercials en sponsoring als traditioneel en virtuele advertenties en digitale billboard als nieuw gezien. Gekeken is in dit onderzoek naar adverteren bij een voetbalwedstrijd op de televisie. Uit het onderzoek, in de vorm van een survey waarbij de waardering van de verschillende advertentievormen wordt gemeten en een experiment waarbij uiteindelijk wordt onderzocht of de advertentievorm van invloed is op de merkattitude, kan worden geconcludeerd dat niet kan worden gesteld dat de ene vorm beter wordt gewaardeerd dan de andere vorm. Zo hebben nieuwe advertentievormen een hogere amusementswaarde en worden traditionele vormen als irritanter en minder geloofwaardig beschouwd. Echter worden televisiecommercials wel als informatiever gezien. Daarnaast is naar voren gekomen dat het voor de merkattitude niet uitmaakt welke advertentievorm wordt toegepast. Er zijn bij de resultaten geen verschillen uit gekomen wat betreft de merkattitude. Tot slot is gekeken naar wat mediabeleving voor invloed heeft op de waardering van de advertentie. Uit de resultaten is gebleken dat een positieve mediabeleving voor de waardering van alle vier de dimensies, amusement, informatie, irritatie en geloofwaardigheid een positieve invloed heeft.

Uitgever(s): Universiteit van Amsterdam,

Download(s)

Adverteren in de sport; het verschil in attitude en beleving van traditioneel en nieuw adverteren

Download PDF

Auteur(s)

Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.

Ivan Dani

Tags van dit artikel

Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.

attitude
beleving
communicatie
marketing
media
scripties