Visie & Beleidsplein

Betrokkenheid van de bankzitters

het effect op de herinnering van reclameboardings bij sportuitzendingen op televisie

Wals, M. (2011). Betrokkenheid van de bankzitters: het effect op de herinnering van reclameboardings bij sportuitzendingen op televisie. Amsterdam: Universiteit van Amsterdam.

In dit onderzoek is gekeken naar de effectiviteit van zogeheten 'reclamefragmenten' tijdens televisieprogramma’s. De rol van de betrokkenheid van een kijker bij een sportevenement in de herinnering van merken op reclameboardings tijdens sportuitzendingen op televisie stond hierin centraal. De onafhankelijke variabele 'betrokkenheid van de kijker' is op vijf verschillende niveaus gemeten: betrokkenheid bij NOS Studio Sport, betrokkenheid bij de Nederlandse Eredivisie, betrokkenheid bij voetbalwedstrijden, betrokkenheid bij voetbalclubs en betrokkenheid bij specifieke spelmomenten. Het effect op herinnering van merken op reclameboardings kon voor de meeste betrokkenheidniveaus niet worden aangetoond. Alleen bij één van de twee gebruikte wedstrijdsamenvattingen bleek de mate van betrokkenheid bij de betreffende wedstrijd zowel voor vrije herinnering als geholpen herinnering een significante rol te spelen in de herinnering van merken op reclameboardings. Bij beide vormen van herinnering konden respondenten met een matige betrokkenheid bij de wedstrijd het meeste aantal goede merken opnoemen.

Uitgever(s): Universiteit van Amsterdam,

Download(s)

Betrokkenheid van de bankzitters : het effect op de herinnering van reclameboardings bij sportuitzendingen op televisie

Download PDF

Auteur(s)

Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.

Mark Wals

Tags van dit artikel

Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.

communicatie
marketing
media
participatie
reclame
scripties
sport (algemeen)
sportevenementen
televisie
topsportevenementen
wedstrijdsport