Visie & Beleidsplein
Schoolzwemmen in Rotterdam
visie vanuit het onderwijs
Ginneken, Z.J.M.S. van, & Werff, H. van der (2016). Schoolzwemmen in Rotterdam: visie vanuit het onderwijs. Utrecht: Mulier Instituut.
December 2015 ontstond er in de gemeente Rotterdam discussie over de effectiviteit van het Rotterdamse schoolzwemmen. Over dit thema zijn vragen gesteld door de fractie van D66 en is gesproken binnen de Commissie ZOCS. Naar aanleiding van deze discussie heeft de gemeente Rotterdam op 1 februari 2016 aan het Mulier Instituut gevraagd om Rotterdamse schooldirecteuren middels een online vragenlijst te vragen naar hun ervaring met en visie op schoolzwemmen. In dit rapport doen de auteurs verslag van dit onderzoek. Aan de hand van de verzamelde data kan geconcludeerd worden dat een grote meerderheid van de schooldirecteuren voorstander is van schoolzwemmen. Het schoolzwemmen is volgens de schooldirecteuren van groot belang voor de kinderen om hun zwemdiploma te behalen. Toch voelt maar de helft van de schooldirecteuren zich verantwoordelijk voor de zwemvaardigheid van kinderen. Bij het merendeel neemt het schoolzwemmen een volwaardige plaats in het onderwijsprogramma in. Maar er zijn scholen die moeite hebben met het organiseren van schoolzwemmen. Er wordt aangegeven dat veel lestijd verloren gaat door de zwemlessen en verschillende scholen zijn van mening dat de verantwoordelijkheid bij de ouders, niet bij de school, ligt om de kinderen zwemvaardigheden bij te brengen.
Uitgever(s): Mulier Instituut,
Download(s)
Schoolzwemmen in Rotterdam : visie vanuit het onderwijs
Download PDFAuteur(s)
Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.
Zoë van GinnekenHarold van der Werff
Tags van dit artikel
Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.
gemeentenschoolzwemmen
zwemmen
zwemonderwijs