Visie & Beleidsplein

Sport, gender & sociale media

verschillen in verslaggeving over vrouwelijke en mannelijke toptennissers via Facebook

Ven, I. van de (2016). Sport, gender & sociale media: verschillen in verslaggeving over vrouwelijke en mannelijke toptennissers via Facebook. Amsterdam: Universiteit van Amsterdam.

In deze studie worden de verschillen in verslaggeving tussen vrouwelijke en mannelijke professionele tennissers via Facebook onderzocht. Er is gekeken naar twee Facebook pagina’s, namelijk van de Grand Slams Wimbledon en de Australian Open, en de manier waarop de organisaties via dit sociale media kanaal vrouwen en mannen weergeven. Om te kijken hoe vrouwelijke en mannelijke toptennissers op deze websites werden vertoond, is er gebruikgemaakt van een inhoudelijke en discourse analyse. Teksten, foto’s en filmpjes op deze pagina’s werden geanalyseerd en bekeken vanuit de concepten seksisme, heteroseksisme/homofobie en invloed op marketing/promotie. Uiteindelijk bleek dat de verschillen tussen mannen en vrouwen groot zijn en dat mannen meer aandacht krijgen op de Facebook pagina’s. De verschillen tussen de representatie van de topsporters kan worden verklaard door een mannelijke hegemonie die een grote rol speelt in de huidige samenleving en ervoor zorgt dat vrouwen en bepaalde mannelijke groepen gedomineerd worden door een dominante mannelijke groep. 

Uitgever(s): Universiteit van Amsterdam,

Download(s)

Sport, gender & sociale media : verschillen in verslaggeving over vrouwelijke en mannelijke toptennissers via Facebook

Download PDF

Auteur(s)

Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.

Iris van de Ven

Tags van dit artikel

Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.

gender
mannen
scripties
social media
sport (algemeen)
tennis
topsporters
vrouwen