Visie & Beleidsplein

Sponsoring van een golfevenement: monsterlijke energydrank of high-class champagne?

experimenteel onderzoek naar de invloed van congruentie tussen sponsor en sport op merkattitude & herinnering, en de rol van geloofwaardigheid

Zwartjes, S. (2016). Sponsoring van een golfevenement: monsterlijke energydrank of high-class champagne?: experimenteel onderzoek naar de invloed van congruentie tussen sponsor en sport op merkattitude & herinnering, en de rol van geloofwaardigheid. Amsterdam: Universiteit van Amsterdam.

Sportsponsoring is voor veel bedrijven niet meer weg te denken uit hun marketingmix. Veel merken sponsoren een sportevenement dat goed bij hun bedrijf past, maar dit is niet altijd het geval. In deze scriptie is er onderzoek gedaan naar de invloed van de mate van congruentie tussen sport en sponsor op merkattitude en merkherinnering. Daarnaast is er gekozen om geloofwaardigheid te onderzoeken als mediërende factor. Om antwoord te krijgen op de onderzoeksvraag is er een online experiment uitgevoerd met een 1-factorieel between-subjects design. De mate van congruentie is de enige onafhankelijke variabele en bestaat uit ‘congruent’ en ‘incongruent’. De respondenten zijn random toegewezen aan de congruente of incongruente conditie. Dit experiment heeft aangetoond dat congruentie leidt tot een positievere merkattitude, maar incongruentie tot betere merkherinnering. Bedrijven die al veel merkbekendheid hebben, zullen waarschijnlijk het meeste succes hebben wanneer zij een sport(evenement) sponsoren dat bij het merk past. Voor bedrijven met minder merkbekendheid of die last hebben van veel concurrentie, zou het sponsoren van een sport(evenement) dat incongruent is een uitkomst kunnen zijn.

Uitgever(s): Universiteit van Amsterdam,

Download(s)

Sponsoring van een golfevenement: monsterlijke energydrank of high-class champagne? : experimenteel onderzoek naar de invloed van congruentie tussen sponsor en sport op merkattitude & herinnering, en de rol van geloofwaardigheid

Download PDF

Auteur(s)

Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.

Shelley Zwartjes

Tags van dit artikel

Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.

attitude
marketing
scripties
sponsoring
sportevenementen