Visie & Beleidsplein

The Daily Mile

bekendheid & interesse

factsheet 2017/3

Collard, D.C.M., & Lammertink, N. (2017). The Daily Mile: bekendheid & interesse, factsheet 2017/3. Utrecht: Mulier Instituut.

Nederland heeft er een nieuw beweeginitiatief voor basisschoolkinderen bij: The Daily Mile. Het idee van het uit Engeland en Schotland overgekomen initiatief is dat alle kinderen van de klas iedere dag tijdens schooltijd vijftien minuten een rondje om de school (hard)lopen. Doel is om kinderen een uitlaatklep te geven, het langdurig zitten te doorbreken, concentratie en fitheid te verbeteren en mogelijk overgewicht te voorkomen. Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG) heeft op 28 september 2016 een kick-off georganiseerd onder leiding van Erben Wennemars om The Daily Mile onder alle basisscholen in Nederland te promoten. Om bekendheid met en interesse in The Daily Mile onder scholen te meten is een online vragenlijst onder scholen uitgezet. In totaal hebben 856 directeuren de vragenlijst ingevuld. Een ruime meerderheid van de basisschooldirecteuren in Nederland is bekend met The Daily Mile. Zij hebben vooral via de media van dit initiatief gehoord. Negen procent van de basisscholen is bereid The Daily Mile in te voeren. Dat komt neer op bijna 600 scholen in Nederland. Reden voor twijfel is vooral de gedachte dat het te veel tijd zou kosten. Het bewijs van effecten lijkt de directeuren het beste te helpen om The Daily Mile in te voeren. De vragenlijst is een onderdeel van een uitgebreider onderzoek naar de impact van The Daily Mile in Nederland. Resultaten hieromtrent worden medio 2017 verwacht. 

Uitgever(s): Mulier Instituut,

Download(s)

The Daily Mile : bekendheid & interesse : factsheet 2017/3

Download PDF

Auteur(s)

Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.

Dorine Collard
Nienke Lammertink

Tags van dit artikel

Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.

beweegstimulering
factsheets
hardlopen
jeugd
kinderen
leerlingen
primair onderwijs
wandelen