Visie & Beleidsplein
In de ban van de tweede ring; de sponsormarkt van N.E.C. Nijmegen
een studie naar de sectorale en geografische reikwijdte van de sponsormarkt van bvo N.E.C. Nijmegen
Jorg, J. (2006). In de ban van de tweede ring; de sponsormarkt van N.E.C. Nijmegen: een studie naar de sectorale en geografische reikwijdte van de sponsormarkt van bvo N.E.C. Nijmegen. Nijmegen: Radboud Universiteit.
N.E.C. Nijmegen is één van de 38 betaald voetbalorganisaties (bvo’s) in Nederland. Sinds de invoering van het betaalde voetbal in Nederland doet N.E.C. (opgericht op 15 november 1900) mee aan de Nederlandse profcompetitie. N.E.C. is na een verleden in eerste divisie, sinds 1994-1995 actief in de eredivisie. Het (betaald) voetbal is van een non-profit activiteit uitgegroeid tot een economische branche waarin veel geld omgaat. Ook de maatschappelijke functie van sport in het algemeen en betaald voetbal in het bijzonder is aanzienlijk, hoewel de wetenschappelijke wereld het fenomeen lang heeft genegeerd. Sport neemt een belangrijke functie in bij het gevoel van territorialiteit van mensen. Regionale identiteiten lijken aan belang te winnen in een tijd van toenemende globalisering, hetgeen zich duidelijk manifesteert in onder andere sport(wedstrijden). Meerdere auteurs stellen dat regionalisme, territorialiteit, topofilie en place attachment gemakkelijk tot uitdrukking komen in de sport en de beleving van de supporter.
Uitgever(s): Radboud Universiteit,
Download(s)
In de ban van de tweede ring; de sponsormarkt van N.E.C. Nijmegen : een studie naar de sectorale en geografische reikwijdte van de sponsormarkt van bvo N.E.C. Nijmegen
Download PDFAuteur(s)
Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.
Joerie JorgTags van dit artikel
Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.
Betaald Voetbal Organisatiesscripties
sponsoring
voetbal