Visie & Beleidsplein

De corporate tribe

organisatielessen uit de antropologie

Braun, D., & Kramer, J. (2015). De corporate tribe: organisatielessen uit de antropologie. Deventer: Vakmedianet.

De corporate antropologie kijkt met dezelfde verwonderde blik naar organisaties, boardrooms en leiders zoals antropologen dat naar tribale samenlevingen doen. De antropologische verhalen in dit boek geven inzicht en praktische tools en modellen voor organiseren, veranderen en leiden van organisaties. We kijken de kunst af bij verre vreemde volken. Omdat we al lang weten hoe we moeten organiseren. We zijn het soms alleen even vergeten? In zo’n dertig meeslepende verhalen wordt een andere blik op organiseren en organisaties gegeven. Exotisch, maar met praktisch toepasbare denkwijzen, tips en verandermodellen. Door het lezen raak je prettig in de war én goed toegerust met een antropologische blik en een gereedschapskist om met de eigen organisatiecultuur of die van klanten aan de slag te gaan. De auteurs gaan op zoek naar de onderstroom van organisaties, de bezieling, de mogelijkheden voor natuurlijke transitie en de soms bizarre rituelen die maken dat samenwerken, leiden en veranderen lastig, maar zeker niet onmogelijk is. Dit boek is voor leiders, consultants, trainers, coaches, veranderaars die de geëigende modellen en scans voor cultuurverandering voorbij zijn. Die willen werken met de onderstroom van organisaties. Die voeding zoeken voor leiderschap en verandering in een nieuwe tijd. Die anders willen organiseren.

Uitgever(s): Vakmedianet,

Auteur(s)

Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.

Danielle Braun
Jitske Kramer

Tags van dit artikel

Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.

antropologie
organisatieleer
organisatieontwikkeling
samenwerking
veranderingsprocessen