Visie & Beleidsplein

Gender, voetbal en de media

een onderzoek naar de betekenisgeving van mannelijke en vrouwelijke mediagebruikers aan gender in voetbal op televisie en social media

Schol, A. (2016). Gender, voetbal en de media: een onderzoek naar de betekenisgeving van mannelijke en vrouwelijke mediagebruikers aan gender in voetbal op televisie en social media. Rotterdam: Erasmus Universiteit Rotterdam.

De onderzoeksvraag die in deze scriptie centraal staat, luidt als volgt: welke betekenissen geven mannelijke en vrouwelijke mediagebruikers aan gender in mannen- en vrouwenvoetbal in de Nederlandse traditionele media en social media? Om de onderzoeksvraag te beantwoorden is gebruik gemaakt van kwalitatief onderzoek. Vier focusgroepen zijn afgenomen met zowel social mediagebruikers als traditionele mediagebruikers. Deze geselecteerde groepen respondenten bestonden uit mannen en vrouwen van 18 tot 25 jaar, die geïnteresseerd zijn in voetbal. Tijdens de focusgroepen kwam naar voren dat deze groepen respondenten uit twee tegenstrijdige discoursen putten wanneer ze betekenis geven aan mannen- en vrouwenvoetbal. Enerzijds putten ze uit een discours dat vrouwenvoetbal steeds populairder wordt en groeit, en anderzijds putten ze uit een oud discours waarin mannenvoetbal nog steeds de norm is. Er is dus sprake van ambivalentie in de betekenisgeving aan mannen- en vrouwenvoetbal.

Uitgever(s): Erasmus Universiteit Rotterdam,

Download(s)

Gender, voetbal en de media : een onderzoek naar de betekenisgeving van mannelijke en vrouwelijke mediagebruikers aan gender in voetbal op televisie en social media

Download PDF

Auteur(s)

Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.

Amanda Schol

Tags van dit artikel

Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.

gender
mannen
scripties
voetbal
vrouwen