Visie & Beleidsplein

Bewegingsonderwijs en sport in het primair onderwijs 2017: 1-meting

Slot-Heijs, J.J., Lucassen, J.M.H., & Reijgersberg, N. (2017). Bewegingsonderwijs en sport in het primair onderwijs 2017: 1-meting. Utrecht: Mulier Instituut.

Deze 1-meting geeft over een breed front inzicht in de stand van zaken rond het bewegingsonderwijs dat op basisscholen in Nederland wordt gegeven en op de ontwikkeling daarvan. Op deze manier is een beeld verkregen van veel relevante indicatoren (overzicht paragraaf 9.2). Om veranderingen in de situatie tussen 2013 en 2017 zichtbaar te maken, is een 1-meting uitgevoerd, vergelijkbaar met de 0-meting in 2013. Opnieuw is een representatieve steekproef van scholen voor primair onderwijs benaderd en op een vergelijkbare manier als in 2013 bevraagd. De uitkomsten voor 2017 zijn op de antwoorden van schoolleiders van bijna 800 basisscholen gebaseerd. In de situatie van bewegingsonderwijs op basisscholen blijken tussen 2013 en 2017 maar zeer beperkte veranderingen te zijn opgetreden. Naast de resultaten van de 1-meting worden in deze rapportage ook gegevens uit de Gezondheidsenquête beschreven, betreffende het beeld van ouders over sport en bewegen op de basisschool. Ook worden resultaten getoond van een onderzoek naar de effecten van bewegingsonderwijs op later sport- en beweeggedrag.

Uitgever(s): Mulier Instituut,

Download(s)

Bewegingsonderwijs en sport in het primair onderwijs 2017: 1-meting

Download PDF

Auteur(s)

Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.

Jorien Slot-Heijs
Jo Lucassen
Niels Reijgersberg

Tags van dit artikel

Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.

bewegingsonderwijs
leraar lichamelijke opvoeding
monitors
primair onderwijs
vakleerkrachten