Visie & Beleidsplein
'Het vrouwenvoetbal is echt op de kaart gezet’
evaluatie van het side-eventsprogramma van WEURO 2017
managementsamenvatting
Deelen, I., & Duijvestijn, P. (2017). 'Het vrouwenvoetbal is echt op de kaart gezet’: evaluatie van het side-eventsprogramma van WEURO 2017, managementsamenvatting. Amsterdam: DSP-groep BV.
De KNVB en de Stichting EK Vrouwen 2017 grepen WEURO 2017 aan om bij te dragen aan doelen op het gebied van de bekendheid, het imago en de participatie van vrouwen en meiden in het voetbal. In de uitvoering werkte het landelijke projectteam nauw samen met de zeven speelsteden: Breda, Deventer, Doetinchem, Enschede, Rotterdam, Tilburg en Utrecht. Met elkaar ontwikkelden en organiseerden zij een uitgebreid en bijpassend side-events programma, bestaande uit zes onderdelen:
- Voetbalfestivals: een verzameling van voetbalactiviteiten (spellencircuit, training, toernooi) en kennisactiviteiten (o.a. workshop diversiteit) op één locatie op één dag voor leden en niet-leden van voetbalverenigingen, voor ouders en voor bestuurders en vrijwilligers.
- Lespakket Kicken!: een gratis beschikbaar en in principe tijdloos lespakket met lesmodules voor alle klassen in het basisonderwijs, bedoeld om het thema vrouwenvoetbal (en WEURO 2017) onder de aandacht te brengen.
- Share Talent: via workshops en gastcolleges krijgen MBO-, HBO- en WO-studenten een kijkje in de keuken bij de organisatie van WEURO 2017 en kunnen studenten (praktijk)ervaring opdoen door onder andere stageplaatsen.
- StudentenCup: organisatie van Nederlands studententoernooi voor vrouwelijke MBO-, HBO- en WOstudenten; een 1-daags toernooi op de KNVB Campus in Zeist.
- Jeugdacties: inzet van jongeren tussen 12 en 18 jaar tijdens de officiële WEURO-wedstrijden. Zij vervullen de rol van doek- en vlaggendragers, ballenmeisje e.d. De werving en selectie van deze jongeren geschiedt middels diverse activiteiten (in speelsteden en online).
- Fanzones: een plek op een centrale zichtlocatie in de speelsteden, waar fans elkaar voorafgaand, tijdens en na de wedstrijden ontmoeten en kunnen deelnemen aan tal van laagdrempelige voetbalactiviteiten.
Beleidsonderzoeksbureau DSP-groep kreeg de opdracht een monitor- en evaluatieonderzoek uit te voeren, om resultaten en kritische succesfactoren in beeld te brengen en ook tussentijds nog aanpassingen te (kunnen) doen. De centrale onderzoeksvraag luidt:
Wat is de maatschappelijke spin-off van het side-events programma van WEURO 2017 en welke bevorderende en belemmerende factoren spelen hierin een rol?
Ter beantwoording van deze vraag heeft DSP beschikbare cijfermatige gegevens gecombineerd met indrukken en ervaringen van stakeholders.
Dit is de managementsamenvatting van dat onderzoek.
Uitgever(s): DSP-groep BV,
Download(s)
'Het vrouwenvoetbal is echt op de kaart gezet’ : evaluatie van het side-eventsprogramma van WEURO 2017 : managementsamenvatting
Download PDFAuteur(s)
Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.
Ineke DeelenPaul Duijvestijn
Tags van dit artikel
Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.
evaluatiemaatschappelijke effecten
side-events
topsportevenementen
voetbal
vrouwen