Visie & Beleidsplein

Een nauwe relatie

tussen leren en bewegen

Mieras, M. (2016, april). Een nauwe relatie: tussen leren en bewegen. Lichamelijke opvoeding 104 (pp. 9-11)

“Het lichaam is heel wat meer dan een voertuig om de hersenen in het klaslokaal te brengen,” schrijft de Britse psycholoog Guy Claxton in een wetenschappelijk overzichtsartikel. Psychologen en hersenonderzoekers hebben groeiende belangstelling voor de nauwe relatie tussen denken en doen. Cognitie en motoriek lijken zó met elkaar verweven dat onderzoekers zelfs vermoeden dat alles wat er in de hersenen gebeurt eigenlijk actie is. Niks abstract denken: we hebben een actiebrein!

Uitgever(s): KVLO,

Download(s)

Een nauwe relatie: tussen leren en bewegen

Download PDF

Auteur(s)

Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.

Mark Mieras

Tags van dit artikel

Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.

(buiten) spelen
aanleren
cognitieve ontwikkeling
hersenen
lichaamsbeweging
motoriek
onderzoeken
psychologie