Visie & Beleidsplein

Samen leren

met behulp van video-instructie

Duivenvoorden, J, & Schakel, K. (2016, juli). Samen leren: met behulp van video-instructie. Lichamelijke opvoeding 104 (pp. 48-50)

Het leren van een ingewikkelde (motorische) vaardigheid dreigt met de opkomst van sites als YouTube een individuele aangelegenheid te worden. Als je kinderen vraagt hoe ze trucs met een voetbal of dansmoves leren, dan krijg je in veel gevallen te horen dat ze hun voorbeelden ‘op internet’ gevonden hebben. Vanuit leertheoretisch oogpunt is deze vorm van zelfsturend leren heel waardevol, maar het sociaal-constructivistische van en met elkaar leren komt onder druk te staan door een nagenoeg onuitputtelijke bron van digitaal beschikbaar oefenmateriaal. In een zorgvuldig vormgegeven onderwijsleersituatie kunnen leerlingen met elkaar én met behulp van video-instructie vaardigheden onder de knie krijgen.

Uitgever(s): KVLO,

Download(s)

Samen leren: met behulp van video-instructie

Download PDF

Auteur(s)

Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.

Joop Duivenvoorden
Krista Schakel

Tags van dit artikel

Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.

aanleren
digitale hulpmiddelen
e-learning
maatschappelijke ontwikkeling
motoriek