Visie & Beleidsplein
Klantenbehoud in fitnesscentra
praktische retentie-tools voor managers
Middelkamp, J., & Wolfhagen, P. (2004). Klantenbehoud in fitnesscentra: praktische retentie-tools voor managers. Weert: EFAA.
Klantenbehoud, ook wel (member) retention of retentie genoemd, is al jarenlang een belangrijk thema in de fitnessbranche. Het klinkt zo eenvoudig; je klanten behouden. Het blijkt in de praktijk echter geen eenvoudige kwestie. Retentie staat reeds jarenlang hoog op de agenda, maar er zijn tot op heden nog maar weinig wonderen verricht op dit vlak. De klant blijft zappen en dit is nog steeds moeilijk aan banden te leggen. Voor fitnesscentra lijkt het soms dweilen met de kraan open. Zowel nationaal als internationaal wordt klantenbehoud gezien als een van de belangrijkste aandachtsgebieden binnen de fitnessbranche. Klantenbehoud heeft direct invloed op het financiële resultaat van een fitnesscentrum. Het is frappant te constateren dat er juist op dit vlak weinig specifieke literatuur voor handen is, met name Nederlandstalige literatuur. Dit boek probeert iets te doen aan het gebrek aan praktische informatie om klanten in fitnesscentra te behouden.
Uitgever(s): EFAA,
Auteur(s)
Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.
Jan MiddelkampPeter Wolfhagen
Tags van dit artikel
Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.
fitnesscentramanagement