Visie & Beleidsplein
De toepasbaarheid van het Athletic Skills Model (ASM)
in het voortgezet onderwijs
Nuij, J (2017, april). De toepasbaarheid van het Athletic Skills Model (ASM): in het voortgezet onderwijs. Lichamelijke opvoeding 105 (pp. 21-25)
Het Athletic Skills Model is een model waarbij bewegers met behulp van een concentrische werkwijze worden opgeleid tot veelzijdige bewegers (Wormhoudt, R. e.a. 2017). Het aanpassingsvermogen en plezier in bewegen staan centraal. Door een activiteit of een sport te analyseren kan de docent achterhalen welke (sport)specifieke kenmerken, zoals grondvormen van bewegen, er in de specifieke sport (of activiteit) aanwezig zijn. Met behulp van deze informatie kan vervolgens een lesprogramma opgezet worden waarbij de bewegers, in dit geval de leerlingen, verschillende vaardigheden oefenen en voortdurend uitgedaagd worden om de bewegingen nét iets anders uit te voeren om succesvol te zijn. Het Athletic Skills Model kent zo’n andere denkwijze dan de ‘traditionele’ opbouw waarmee het een aangename aanvulling is op de reeds aanwezige tools in de welbekende toolbox.
Uitgever(s): KVLO,
Download(s)
De toepasbaarheid van het Athletic Skills Model (ASM) in het voortgezet onderwijs
Download PDFAuteur(s)
Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.
Jennifer NuijTags van dit artikel
Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.
integratielichaamsbeweging
plezier
trainingen
vaardigheden