Visie & Beleidsplein

Het effect van niveaugroepen bij de les LO

Peperkamp, T. (2018, april). Het effect van niveaugroepen bij de les LO.

Op de basisschool worden alle kinderen door elkaar ingedeeld op leeftijd, ongeacht intelligentie of motorische vaardigheden. Dit wordt heterogene groepsindeling genoemd. Op de middelbare school worden leerlingen ingedeeld op basis van cognitie. In homogene groepen dus. We doen dit omdat uit literatuurstudies blijkt dat dit voordelen biedt. Maar als het dan zo goed werkt, waarom worden de kinderen bij lessen Lichamelijke Opvoeding (LO) dan niet ingedeeld op hun motorische niveau? Uit onderzoek onder eersteklassers van het Montessori College Nijmegen en Groesbeek, blijkt dat het op motorisch niveau indelen van kinderen tijdens de lessen LO, leidt tot substantieel snellere ontwikkeling van hun motoriek.

Uitgever(s): KVLO,

Download(s)

Peperkamp - Het effect van niveaugroepen bij de les LO - KVLO

Download PDF

Auteur(s)

Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.

Tobias Peperkamp

Tags van dit artikel

Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.

motoriek
niveauverschillen
onderzoeken